„Suntem ceea ce facem în mod repetat”, spunea Aristotel, prin urmare, ar trebui să luăm cu noi obiceiurile bune oriunde am călători. Fiecare deplasare pe care o realizăm prin mijloace de transport consumatoare de energie ce nu provine din surse personale – bicicleta sau mersul pe jos – impune un cost asupra mediului redat de emisiile de gaze cu efect de seră. Companiile din transporturi vin cu alternative.
„Un mod simplu de a călători mai «verde» ar fi să apelăm mai des la transportul colectiv și în cazul călătoriilor pe distanțe mai lungi, fie că vorbim de autocar sau de tren, în detrimentul autoturismului personal”, spune Adrian Rășoiu, Senior Business Development Manager pentru România și Bulgaria în cadrul FlixBus, o companie germană de transport, cu afaceri pe mai multe piețe din Europa. Factorul de emisie al autocarelor Flix, exprimat în CO2 echivalent (CO2e), este de 27,8 g CO2e/pasager km, de aproape nouă ori mai mic decât cel al avioanelor (238 g CO2e/pasager km) și de aproape șase ori mai mic decât cel al călătoriilor cu autoturismul personal (166 g CO2e/pasager km), explică Adrian Rășoiu.
În aceste condiții, căutarea unor alternative de transport care să reducă amprenta de carbon ar trebui să reprezinte o prioritate pentru fiecare persoană, dar și pentru autorități, sunt de părere specialiștii. „Cercetările recente asupra amprentei de carbon indică faptul că, la nivel global, turismul produce 8% din emisiile totale de gaze cu efect de seră (Lenzen et al., 2018). O mare parte dintre aceste emisii sunt asociate transportului până la destinația aleasă, în special în situația în care acesta se realizează pe cale aeriană sau rutieră”, explică dr. Cosmina Albulescu, cercetător în cadrul Centrului pentru Studii de Risc, Facultatea de Geografie, Universitatea București, și asist. univ. dr. al Departamentului de Geografie, Facultatea de Geografie și Geologie, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
De altfel, datele centralizate de gigantul german din transporturi arată o tendință tot mai pronunțată a oamenilor de a alege modalități de transport sustenabile. „Suntem convinși că tendința aceasta va continua și în anii care urmează. Considerăm că sustenabilitatea este o necesitate reală în mediul de business și pentru viitorul întregului sector al mobilității. Doar anul trecut, Flix a transportat 81 de milioane de pasageri la nivel global, dintre care 55 de milioane în Europa – în creștere cu 41% față de cifrele înregistrate în 2022”, potrivit reprezentantului companiei de transport.
Brandurile FlixBus și FlixTrain reprezintă alternativele pe care le au la dispoziție cei care își doresc să îmbine utilul cu plăcutul în călătoriile lor și să aleagă calea sustenabilă spre destinația lor. Flix operează cea mai mare rețea de autocare pe distanțe lungi din Europa și s-a extins la nivel global, inclusiv în Statele Unite, Canada, Brazilia, Chile sau India. Dacă ne uităm la cifre, modelul de business merită replicat. „Numărul de pasageri a înregistrat creșteri spectaculoase în țările care și-au deschis piața de transport către servicii moderne și sustenabile. În Germania, de exemplu, numărul pasagerilor a crescut de la două milioane în 2011 la 24 de milioane în 2016. Transportul cu autocarul a înregistrat astfel de creșteri și în alte țări precum Franța, Italia sau Portugalia după deschiderea pieței”, spune Adrian Rășoiu.
Impactul călătoriilor sustenabile
Peste un milion de tone de dioxid de carbon au fost evitate numai în 2023 datorită călătorilor care au ales autocarul în detrimentul altor mijloace de transport, arată o analiză a organizației non-guvernamentale Atmosfair. „La nivel local, în regiunea România – Bulgaria, pasagerii Flix au reușit să reducă 18.310 tone de CO2, alegând FlixBus în detrimentul altor moduri de transport. Suntem siguri că această cifră va crește semnificativ în următorii ani pentru întreaga noastră regiune”, este de părere reprezentantul transportatorului.
Cât despre costurile suportate de călători, pe ruta București – Sofia, o călătorie cu un autocar verde pornește de la 70 de lei per segment, în timp ce o călătorie spre Varna pornește de la 48 de lei, potrivit informațiilor companiei. Comparând tarifele, un drum cu avionul poate costa și de zece ori mai mult. Când vine vorba de preferințe, destinațiile care au atras cel mai mare număr de turiști transportați cu autocarul din România sunt Sofia, Varna, Viena, Budapesta, Sunny Beach și Nisipurile de Aur. De asemenea, în zonele Transilvania și Banat sunt foarte căutate cursele spre Ungaria și Austria.
Adrian Rășoiu subliniază însă că, pentru a oferi pasagerilor o alternativă atractivă la mijloacele de transport mai poluante, este esențial să existe condiții pentru a promova noi servicii inovatoare, accesibile și durabile. Interesul pentru un transport sustenabil se vede în toate cifrele Flix. Anul trecut, 81 de milioane de pasageri au călătorit spre peste 5.600 de destinații folosind serviciile FlixBus, FlixTrain, Greyhound și Kamil Koç. Doar în Europa, 55 de milioane de călători au folosit serviciile Flix
Avionul, cel mai poluant
Un studiu britanic din 2022 arată că cea mai mare amprentă de CO2 este generată, în transporturi, de cursele aeriene interne. După avioane, cel mai mult poluează mașinile diesel și cele pe benzină. La polul opus, cel mai sustenabil este să călătorești cu autocarul, feribotul sau cu trenul.
Dacă varianta călătoriei cu trenul sau autobuzul este incomodă în anumite situații sau implică cheltuieli suplimentare, dr. Cosmina Albulescu recomandă transportul aerian fără escală, întrucât avioanele eliberează cea mai mare cantitate de CO2 la decolare și aterizare.
Un alt mod în care putem reduce amprenta de carbon a călătoriei cu avionul este să avem bagaje mai ușoare. Acestea adaugă o greutate mai mică la încărcătura totală a avionului, care condiționează mărimea amprentei de carbon a zborului, mai spune experta, pe baza informațiilor preluate parțial de la asociația Sustainable Travel International (2024). „Odată ajunși la destinație, utilizarea unor mijloace de transport nepoluante (ex. bicicleta) este o soluție puțin costisitoare, dar și sănătoasă pentru reducerea amprentei de carbon. Limitarea consumului de energie electrică pe parcursul călătoriei (prin reducerea utilizării AC/termostatului, iluminatului) reprezintă o altă soluție, care implică în unele cazuri sacrificii legate de confortul personal”, menționează cercetătoarea.
Vacanța sustenabilă înseamnă însă mai mult decât modul în care alegem să călătorim. Spre exemplu, consumul produselor alimentare locale, în vederea încurajării producătorilor locali, susținerii economiei locale, reducerii amprentei de carbon și diversificării experiențelor noastre. De asemenea, are legătură și cu reducerea risipei alimentare, mai ales în situația în care optăm pentru pachete turistice all-inclusive. Producerea hranei reprezintă sursa a aproximativ 25% din amprenta de carbon globală, astfel încât orice măsură de prevenire a risipei poate avea un impact pozitiv semnificativ. Cazarea la hoteluri prietenoase cu mediul, ce se remarcă prin ospitalitatea lor, dar au drept prioritate și reducerea amprentei de carbon – prin sisteme electrice eficiente, utilizarea energiei regenerabile, controlul automatizat al temperaturii, utilizarea produselor locale –, este o altă variantă pentru turiști.
Un efort suplimentar se referă la cumpărarea unor licențe de tip „carbon offset”, care presupun investirea sumelor donate în proiecte ce vizează reducerea amprentei de carbon. Sistemul funcționează pe ideea compensării emisiilor de carbon produse de călătorie/turism/business prin reducerea lor în alte domenii, ne mai explică dr. Cosmina Albulescu, pe baza informațiilor preluate parțial de la asociația Sustainable Travel International (2024).
1 milion de tone de CO2 au fost evitate în 2023 datorită călătoriilor cu autocarul, potrivit Atmosfair.
TITU: Ce este amprenta de carbon
Amprenta de carbon reprezintă un indicator al emisiilor totale de CO2 cauzate atât direct, cât și indirect de o anumită activitate sau care rezultă pe durata ciclului de viață al unui anumit produs (Wiedmann și Minx, 2008).
„Un mod simplu de a călători mai «verde» ar fi să apelăm mai des la transportul colectiv și în cazul călătoriilor pe distanțe mai lungi.”
Adrian Rășoiu
Senior Business Development Manager pentru România și Bulgaria în cadrul FlixBus
„Cercetările recente asupra amprentei de carbon indică faptul că, la nivel global, turismul produce 8% din emisiile totale de gaze cu efect de seră.”
Dr. Cosmina Albulescu
Cercetător Centrul pentru Studii de Risc, Facultatea de Geografie, Universitatea București
Amprenta de carbon a călătoriei/km
*zbor intern: 246 g
*mașină diesel: 171 g
*mașină pe benzină: 170 g
*zbor pe distanță scurtă: 151 g
*zbor pe distanță lungă: 148 g
*autocar: 27 g
*feribot: 19 g
*tren: 4 g
sursă: UK Government, Department for Energy Security and Net Zero