Una dintre provocările globale în acest moment este reîntoarcerea agriculturii și a cultivării produselor la un sistem eficient, care să consume cât mai puține resurse și care să ofere și producătorului și consumatorului ceea ce au nevoie. La nivel european există strategii de dezvoltare a lanțului scurt în agricultură. Concret, asta înseamnă ca produsele să fie consumate cât mai aproape de locul unde au fost produse și nu transportate mii de kilometri. Marile lanțuri de magazine au, de asemenea, un rol important, motiv pentru care Penny, spre exemplu, și-a propus, în cadrul programului 100 de idei de bussiness pentru România, să aibă o relație cât mai strânsă cu producătorii locali. Furnizorii de legume și fructe sunt selectați în funcție de mai multe criterii: cantitate produsă, calitate, disponibilitate și sortimentele preferate de români.
Sorin Huțanu, Ados Fresh: “Prin activitatea noastră am ajutat comunitatea locală oferind locuri de muncă stabile, implicit prin puterea exemplului pentru micii fermieri din zonă care reușesc să își valorifice produsele prin noi.”
Irinel Crăciun, Manager Tehnic Cooperativa Agricolă Bioprod Colibași: „Am ales Colibași pentru că suntem din comuna Colibași și am vrut să ajutăm această comunitate locală și nu numai.”
Ferma de la Pogoanele, unde se cultivă pepeni, castraveți și dovleci, s-a dezvoltat de la 10 hectare în urmă cu câțiva ani, la peste 100 în acest moment și are peste 250 de angajați.
Sorin Huțanu, Ados Fresh: “Aici avem maternitatea pentru plante, facem răsaduri, cultivăm, recoltăm şi le încărcăm în maşinile noastre cu temperatură controlată.”
La fel, la Colibași se cultivă aproape toate legumele: ardei, tomate, ceapă verde, salată, ridichi, vinete, varză, care ajung pe masa consumatorilor în cel mult o zi de la recoltare.
Irinel Crăciun, Manager Tehnic Cooperativa Agricolă Bioprod Colibași: “ Noi le plantăm, noi le creştem, le recoltăm. Acestea ajung la depozitele unde se face sortarea, ambalarea- le transportăm şi astfel, în maximum 24 de ore ajung în mâna consumatorului final.”
Ambele ferme au ca planuri de viitor extinderea și investiția în tehnologii de ultim moment. Nu ar putea face asta dacă nu ar avea o piață de desfacere asigurată, de aceea descriu relația cu Penny prin cuvinte ca stabilitate și calitate.
Irinel Crăciun, Manager Tehnic Cooperativa Agricolă Bioprod Colibași: “Planurile noastre de viitor sunt în continuare consolidarea acestei Cooperative, atragerea de noi membri in Cooperativă.”
Rețeaua retailerului cuprinde acum nu mai puțin de 400 de furnizori locali și și-a propus ca până la sfârșitul acestui an 60% din sortimentul aflat la vânzare în magazinele sale să aibă ingredientul principal provenit din România, adică să fie cultivat, crescut, extras sau fabricat în țară și să fie procesat și ambalat în România. Triplu RO, mai exact.
- Lanțul scurt în agricultură aduce economii la costurile de transport și reducerea poluării
- Produsele românești pot ajunge pe masa consumatorului mai repede, mai proaspete
- Fermele de producție au nevoie de stabilitate și o piață de desfacere constantă și sigură
- În prezent, Penny are o reţea formată din peste 400 de furnizori locali