Anul trecut, unul dintre domeniile cu cea mai mare cerere de personal a fost retailul, cu peste 35.000 de locuri de muncă noi. Stimulentele pe care retailerii le folosesc pentru atragerea de angajați contribuie și la gradul de retenție a acestora.
Pentru Lidl România, fiecare dintre cei peste 10.000 de angajați reprezintă o prioritate, echipa fiind un pilon esențial în modul în care evoluează compania. Retailerul se ghidează în permanență după următorul obiectiv: să ofere oportunitatea unei cariere, nu doar un loc de muncă. Tocmai de aceea, se depun eforturi constante nu doar pentru a identifica și oferi beneficii salariale adaptate la nivelul pieței, ci și oportunități de dezvoltare prin care angajații să își atingă potențialul profesional. Toate aceste inițiative au poziționat retailerul anul acesta, pentru al șaselea an consecutiv, ca Angajator de Top în România, potrivit reprezentanților Lidl România. Organizația independentă Top Employers Institute a oferit companiei această distincție din nou, certificând cele mai bune practici de HR, orientate spre dezvoltarea unui mediu care încurajează oportunitățile de dezvoltare pentru angajați.
Crearea unei noi generații în retail
„Angajamentul Lidl în ceea ce privește dezvoltarea profesională și personală a angajaților săi urmărește, pe termen lung, crearea unei noi generații de profesioniști în retail. Astfel, în ultimii ani, am dezvoltat programe interne prin care fiecare angajat își poate atinge potențialul de creștere. Spre exemplu, prin programul LidlExpress, ne dorim să identificăm viitorii lideri în vânzări și să îi ajutăm să se dezvolte accelerat prin cantonamente de învățare, shadowing și mentorat, dar și lucru pe proiecte cu teme operaționale și cu impact în business”, declară reprezentanții Lidl România.
Un alt exemplu de program este și Noul Concept de Trainer – inițiat atât în magazinele Lidl, cât și în centrele logistice. Retailerul a creat, astfel, un proces transparent pentru dezvoltarea și motivarea tuturor celor care ocupă rolul de trainer, fiind bine știut faptul că trainerii sunt piloni principali în procesul de integrare și școlarizare a noilor angajați.
„La fel ca și celelalte investiții sau măsuri pe care le implementăm constant la nivel de business, și investițiile în angajații noștri sunt gândite pe termen lung și sunt aliniate la demersurile de sustenabilitate ale companiei. De aceea, dorim să ne asigurăm că angajații Lidl evoluează odată cu businessul nostru și beneficiază de un mediu de lucru optim activității lor, precum și de oportunități de dezvoltare adaptate la nevoile personale”, explică reprezentanții Lidl România.
În ultimii ani, retailerul s-a concentrat pe adaptarea permanentă la nevoile specifice și la contextele actuale din piață, pentru a asigura continuarea procesului de dezvoltare a tuturor angajaților. Astfel, a transpus în online diverse componente ale programelor de formare (măsuri de dezvoltare profesională și personală din catalogul de training, workshopuri și webinarii din programul Academia Lidlship, evenimente de bun-venit) și a introdus o nouă platformă online de dezvoltare dedicată angajaților. Prin intermediul acestui instrument, angajații Lidl au acces constant și transparent la o paletă diversificată de
măsuri de dezvoltare. Printr-o simplă accesare a platformei, angajații se pot înscrie la cursuri, pot vedea progresul realizat și istoricul măsurilor de dezvoltare parcurse și pot accesa sesiuni de e-learning sau măsuri care implică dezvoltarea competențelor în activitățile zilnice.
Nu în ultimul rând, toți angajații Lidl beneficiază de o asigurare de sănătate privată, precum și de o asigurare de viață valabilă oriunde în lume. În plus, Lidl România rămâne unul dintre angajatorii ce oferă printre cele mai multe zile libere din retailul alimentar, după cum afirmă reprezentanții companiei.
Ce își doresc angajații
Printre instrumentele cel mai des folosite de companii pentru a recruta oameni, nu numai în retail, ci și în alte domenii, se numără salariul, numărul de zile libere oferite, bonurile de masă, programele de perfecționare profesională, un plan de dezvoltare a salariaților sau stabilitatea locului de muncă.
Potrivit celui mai recent studiu eJobs România, bătălia între orașele cu cei mai activi candidați se dă între aceiași cinci jucători: București (care are și cea mai însemnată pondere), Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov și Iași. Iașiul a căzut pe locul 5, după ce cu un an înainte se situase pe 3, Brașovul a urcat pe 4, după ce fusese pe 5, iar Timișoara a ajuns pe 3. Același studiu arată că beneficiile contează la fel de mult ca brandul de angajator, dar nimic nu e mai convingător decât salariul într-un anunț de angajare. După un 2020 pandemic, cu plafonări și scăderi salariale, salariații români au devenit din ce în ce mai sceptici în 2021 în fața expresiilor precum „salariu competitiv” sau „salariu atractiv”, astfel că, în 2022, ei cer, mai mult că niciodată, venituri transparente de la angajatori.
În ceea ce privește prioritățile în gestionarea angajaților, un studiu Gartner arată că angajatorii, inclusiv cei din retail, vor pune accent pe regândirea proceselor de recrutare în jurul abilităților, și nu al rolurilor. În plus, 55% dintre companiile care au participat la studiu au observat că angajații lor sunt epuizați din cauza schimbărilor din ultimii ani. Mai mult, într-un alt studiu Gartner, cercetătorii au descoperit că micile schimbări (colegi noi, manageri noi, proceduri noi) sunt mai frecvente și cu 2,5% mai obositoare pentru angajați decât marile schimbări organizaționale.