Retailerii de bricolaj urmează tendința verde adoptată de câțiva ani de marile companii și au grijă ca afacerile lor să respecte principiile sustenabilității, pe tot lanțul. De la furnizori la cumpărători, responsabilitatea se traduce inclusiv în produse cu un impact cât mai scăzut asupra mediului.
„Sustenabilitatea se traduce prin grija față de mediu și față de generațiile următoare, așadar, orice demers în această direcție e o investiție în viitor. Am căutat mereu să dăm un exemplu prin acțiunile noastre și să susținem inițiativele care privesc către viitor și contribuie la bunăstarea noastră și a copiilor noștri”, a declarat Dragoș Pavăl, președinte și cofondator al companiei Dedeman, al cărei program de responsabilitate socială se numește Planuri de Bine pentru Mediu.
Printre acțiunile concrete pro-sustenabilitate ale companiei se numără: colectarea selectivă a deșeurilor, posibilitatea de a returna ambalajele produselor achiziționate, renunțarea la catalogul lunar tipărit și la sacoșele din plastic, precum și iluminatul LED în punctele de lucru. Proiectul cel mai ambițios, aflat în derulare, prevede instalarea de centrale electrice fotovoltaice, care generează curent electric prin intermediul panourilor solare montate pe acoperișurile magazinelor și centrelor logistice, fără emisii de substanțe nocive în atmosferă.
„În prezent, rețeaua Dedeman numără 57 de magazine, dintre care 46 sunt prevăzute cu centrale electrice fotovoltaice funcționale, urmând ca acest proiect să fie implementat treptat în toate magazinele. Centralele aflate în funcțiune asigură 30% din necesarul local, respectiv 10% din necesarul total de energie electrică la nivel de companie”, a precizat președintele celui mai mare retailer de bricolaj din România. Din momentul punerii în funcțiune până în prezent, emisiile de dioxid de carbon în atmosferă au fost reduse cu aproximativ 27.000 de tone.
Soluții prietenoase cu mediul
Sustenabilitatea devine o problemă de educație, dar și de responsabilitate, mai ales când, pe lanțul invizibil care leagă producătorul de client, responsabilitatea poate fi ușor pasată de la o verigă la alta.
„Este foarte important ca fiecare dintre cei care alcătuiesc acest lanț să conștientizeze efectul acțiunilor sale asupra mediului și să facă tot ceea ce îi stă în putință pentru a diminua consecințele negative ale acestora. De asemenea, este esențial ca în orice parteneriat să existe schimb constant de informații și colaborare în vederea identificării de soluții cât mai prietenoase cu mediul, începând de la procesele tehnologice, care pot fi eficientizate din punct de vedere energetic sau al emisiilor de dioxid de carbon, până la deplasarea clientului la magazin, care poate fi pe jos sau pe bicicletă, și nu cu mașina”, spune
Dragoș Pavăl.
În cazul Hornbach, conform raportului companiei, preocuparea pentru sustenabilitate a dus chiar la delistarea unor produse. De exemplu, cele care nu proveneau din silvicultura responsabilă sau piatra care, dat fiind că este adesea cioplită manual în condiții inumane, ar fi putut să nu provină din surse responsabile.
Prof. univ. dr. arh. Sorin Vasilescu, de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, spune că obligația legală ca toate noile clădiri să respecte standardele nZEB va duce la creșterea pieței: „Piaţa materialelor de construcţii – inclusiv tâmplăria, vitrajele şi sistemele de etanşare pentru faţade – a început să crească, iar acestea să fie disponibile şi pentru segmentul de piaţă mediu şi nu doar pentru cel high-end. Așadar, un material eficient termic, care poate fi produs fără a polua şi, eventual, poate fi reciclat, este cât mai de dorit”.
Dragoș Pavăl spune că grija pentru mediu e o constantă împărtășită cu furnizorii cu care colaborează de foarte mult timp.
„Ne uităm atent la impactul pe care procesul de producție îl are asupra mediului înconjurător, la proveniența materiei prime, la modul de ambalare, la mijloacele de transport utilizate. Comunicăm cu partenerii și căutăm permanent soluții pentru a dezvolta produse și servicii cât mai sustenabile. Încercăm să transmitem acest mesaj și clienților, cărora le oferim oportunitatea de a cumpăra produse cu un impact cât mai scăzut asupra mediului, de a returna ambalajele în vederea reciclării, de a face cumpărături într-un magazin prietenos cu natura”, conchide Dragoș Pavăl.