Piața de bricolaj (Do-It-Yourself) a crescut semnificativ în ultimii ani, devenind una dintre cele mai extinse la nivel mondial. Magazinele specializate și-au crescut prezența acoperind, practic, orice nevoie a consumatorilor, de la materiale și accesorii diverse până la scule, unelte și chiar consultanță. Lanțurile mari, cum ar fi Brico Dépôt sau Groupe Adeo (cel mai mare retailer de bricolaj european), au o prezență susținută, alături de brandurile locale, venind în întâmpinarea clienților din ce în ce mai deschiși domeniului.
Dacă la nivel european (27% din piața DIY), Franța, Regatul Unit și Germania, cu o piață din ce în ce mai efervescentă pe segmentul do-it-yourself, conduc în topul vânzărilor, nici Statele Unite (61% din valoarea pieței DIY) sau Japonia nu stau rău la acest capitol, pentru a enumera doar câteva dintre piețele vector de creștere în ultimul deceniu. Conform unui studiu Technavio pentru 2020-2025, piața de vânzare cu amănuntul pentru îmbunătățirea locuințelor din Europa va avea o creștere de 26,42 miliarde de dolari până în 2025, cu un plus de aproape 3% pe fiecare an al prognozei. Odată cu debutul pandemiei de coronavirus, toate restricțiile și lockdownurile aplicate la nivel mondial au dus la modificări substanțiale în aria DIY retail (valoarea segmentului la nivel mondial a depășit 700 de miliarde de euro), pentru că, odată cu prezența masivă a oamenilor timp îndelungat acasă, precum și a desfășurării muncii la domiciliu, a intervenit nevoia și dorința de reorganizare a spațiului locativ, care să poată oferi noi funcțiuni și un stil comod, pentru lungile ședințe online.
Mulți consumatori cheltuie mai mulți bani și timp pentru a-și îmbunătăți singuri casa. Un sondaj european recent a relevat că jumătate dintre consumatori au recurs la bricolaj, pur și simplu, pentru că „le-a plăcut”. Aproximativ un sfert dintre cei chestionați au afirmat că bricolajul este mai accesibil decât alternativele.
Francezii, polonezii și britanicii sunt cei mai entuziasmați când vine vorba de bricolaj. În general, în Europa, mai mult de o treime dintre consumatori sunt amatori de a-și exersa priceperea și ideile în dorința de a obține spații locative pe gustul lor. Deși, în general, piața este destul de fragmentată, între jucătorii consacrați și cei nou-veniți, factori ca prețul, calitatea, tehnologia, marca și varietatea determină companiile să recurgă la diverse strategii de marketing pentru a-și crește cota de piață. Practica durabilității și a sustenabilității ofertelor este esențială pentru viitor și este bine implementată deja de concurenții majori. Consolidarea vine din segmentul online, cu o cotă din ce în ce mai agresivă, dar magazinele fizice continuă să fie prezente și conduc încă la cifrele de vânzări.
68% dintre români aleg bricolajul și grădinăritul
Nici piața românească nu stă rău la capitolul DIY. Primii cinci retaileri de bricolaj au 126 de magazine și o cifră de afaceri cumulată de aproape 18 miliarde de lei în 2021, liderul incontestabil fiind Dedeman, cu o prezență cvasitotală la nivel local, unde dispun de aproape jumătate din punctele de vânzare.
Un studiu realizat de Brico Dépôt, pentru 2020, arată că românii au avut în pandemie activităţi extinse de renovare, decorat sau lucru în grădină. Aproximativ 48% au declarat că au avut mai mult timp să facă îmbunătățiri caselor şi grădinilor, orientându-se cu precădere către proiecte simple de amenajare/reamenajare, vizând instalații sanitare, electrice, încălzirea locuințelor și securitate, renovarea băilor și bucătăriilor, reparații generale și, mai ales, zugrăvirea și decorarea pereților, sau peisagistică și amenajări outdoor pentru recreere. Astfel, proiectele preferate ale românilor în aria bricolajului, coroborate și cu criza sanitară, au fost cele privind modalitățile de îmbunătăţire a spaţiului pentru munca de acasă (59%), realizarea unor lucrări DIY pentru locuință sau grădină (48%), 57% dintre respondenți recunoscând că au dobândit noi abilități.
Cum pornim o activitate de bricolaj acasă
Nu de puține ori ni s-a întâmplat, multora dintre noi, să constatăm că locuința are nevoie de îmbunătățiri, de la o banală zugrăveală până la o amenajare mai complexă. Echipele specializate sunt, de multe ori, greu de găsit, costă uneori foarte mult și nici seriozitatea și rapididatea nu sunt bine aspectate în multe cazuri. „Așa că dacă necesitatea remodelării unui spațiu devine stringentă și nu aveți bugete foarte mari și nervi de oțel, veți constata că nu depindeți decât de voință, puțin curaj, surse de inspirație, ceva pricepere și îndemânare (se câștigă exersând), un buget adecvat, timp liber și, eventual, bună dispoziție. Un proiect de design necesită un minimum de documentare, care să cuprindă două părți importante, cea de funcționalitate, unde trebuie avute în vedere spațiul și câteva noțiuni de ergonomie aplicată, și cea de stil, unde gusturile și sursele de inspirație pot aduce reușita unui stil care să vă satisfacă. În plus, pentru absolut tot ceea ce vă puteți dori, există o mulțime de soluții, materiale, modalități de a le pune în operă cu succes și unelte potrivite pentru a vă ușura considerabil munca”, spune designerul Marian Cilibeanu. Tot ce trebuie să faceți este să vizitați magazinele de profil sau, și mai simplu, să accesați site-urile lor, recomandă designerul. Totul e doar la un clic distanță și plăcerea bricolajului poate începe!
Că vine vorba de zugrăvit, mici amenajări, mobilier indoor sau outdoor, decorații, lucrări mai simple, care să nu necesite cunoștințe detaliate și specifice sau intervenții structurale importante asupra spațiului, toate se pot realiza pe baza criteriilor enumerate anterior, având grijă să respectați câteva etape esențiale. Gândiți-vă că activitatea de bricolaj poate fi sustenabilă. Să luăm, de exemplu, cazul mobilierului. Dincolo de asamblarea unor piese cumpărate, mai există și o altă cale de a înfrumuseța și utila un spațiu adecvat, cu stil. „Recondiționarea, remodelarea și reintegrarea unor obiecte vechi de mobilier în amenajările moderne au devenit un must în vederea obținerii unor rezultate cu grad mare de personalitate, care să scoată în evidență un decor durabil, de care vă veți plictisi mult mai greu în timp, pentru că, se știe, piesele clasice au un parfum atemporal, iar designul avangardist permite combinarea eclectică prin excelență”, este de părere Marian Cilibeanu. Un astfel de obiect poate deveni un centru de interes al unei încăperi, pe care cu siguranță toți cei care vă trec pragul casei îl vor admira. La fel funcționează și decorațiunile self-made, cu condiția să nu devină omniprezente și să vă transforme casa într-o veritabilă expoziție gen artizanat…
Bricolajul este o modalitate de petrecere a timpului liber care îmbină perfect utilul cu plăcutul, pune mintea și îndemânarea la contribuție, iar sursele de inspirație și consultanță abundă pe internet sau în revistele specializate. Tot ceea ce este realizat prin aport propriu va fi mai sustenabil prin durabilitate pentru că va înmagazina o cantitate de creație, efort și satisfacție suplimentară, făcând ca obiectul sau lucrarea respectivă să capete plusvaloare sentimentală și, astfel, să reziste în timp.
Cifra:
17,8 miliarde de lei este cifra de afaceri cumulată a primilor cinci retaileri de bricolaj, în 2021.