În eforturile de a face bine și de a schimba obiceiuri și oameni, exemplul personal are cea mai mare forță. Asta a reușit să facă în ultimii ani Kaufland, investind în soluții sustenabile, în colectare selectivă și reciclare, și pornind de la bază – fermierul – până la client și mai apoi la angajat. Rezultatul? În 2021, pentru al patrulea an la rând, Kaufland România a obținut primul loc în topul celor mai sustenabile companii din țară.
Poluarea cu plastic este o realitate pe care o trăim zilnic. O criză de sănătate publică. O problemă care necesită soluții acum și implicare din partea tuturor – oameni, companii, instituții. „Astăzi, avem plastic în tot ceea ce ne înconjoară, avem plastic în ape, avem plastic în alimentele pe care le mâncăm și vorbim despre acele particule mici de plastic pe care nu le vedem cu ochiul liber, dar care sunt consecința sutelor de ani de degradare a unui plastic abandonat în natură. Dacă în 2018 vorbeam despre prima descoperire a microplasticului în organismul omului, astăzi vorbim despre prezența microplasticului în sânge, în placenta femeilor gravide, vorbim despre microplastic în plămâni”, explică Andrei Coșuleanu, președintele Asociației Act for Tomorrow.
Dar românii chiar vor să recicleze, să se implice, să pornească ei înșiși schimbarea, conștienți de efectele poluării atunci când privesc în jur la mediu, la climă. Este concluzia la care a ajuns Kaufland România printr-un studiu realizat recent. Astfel, aproape 7 din 10 români reciclează cel puțin o dată pe săptămână. Singurul lucru de care au nevoie este o infrastructură care să le permită să facă asta. Aici a intervenit Kaufland România.
Strategii sustenabile pentru clienți și producători
În 2021, compania a devenit primul retailer cu o rețea națională de colectare selectivă. În primul rând, a instalat o rețea de aparate Tomra, pe care clienții le pot găsi cu ușurință în apropierea magazinelor Kaufland. „Fiecare magazin Kaufland deține un astfel de automat și punem la dispoziția consumatorilor posibilitatea de a se alătura acestei inițiative de a colecta deșeurile, care pot fi reciclate și transformate din nou în materiale de ambalare sau chiar în alte recipiente atât de utile nouă tuturor. Astfel, fiecare client poate să își aducă contribuția pentru a lăsa o amprentă pozitivă în ceea ce înseamnă protejarea mediului înconjurător”, spune Valer Hancaș, directorul de Comunicare și Corporate Affairs al Kaufland România. Vorbim despre un sistem performant care colectează separat cu ajutorul unor senzori, încă de la sursă, sticlă, PET și aluminiu. „Clientul a pus un ambalaj de sticlă care este colectat selectiv direct de către aparat și spart, și astfel ambalajele ajung direct sortate la fabrica de reciclare”, spune Livius Diaconu, manager de proiect pentru colectare selectivă.
În primele șapte luni ale anului, peste un milion de clienți au participat activ la colectare selectivă prin rețeaua Kaufland. Și peste nouă milioane de ambalaje au fost reciclate și transformate în alte tipuri de ambalaje și recipiente. În interiorul magazinelor sale, Kaufland a introdus proiectul numit „Broscuța”, prin care sunt colectate recipiente mai greu de reciclat, de tip HDPE și LDPE, ambalaje folosite pentru produse de cosmetică, materiale de curățenie sau igienă personală. Ambalajele colectate sunt apoi transportate către compania de reciclare, unde sunt separate în funcție de material, categorie și culoare, apoi tocate, măcinate și spălate.
„Ulterior, prin producție, reușim să realizăm materiale sută la sută sustenabile care pot fi repuse în circuitul din piață. Vorbim despre materiale cum ar fi mese, bănci, scaune, coșuri de gunoi, rigle, saci menajeri, folie stretch sau folie pentru agricultură”, explică Marius Porojan, director comercial Green PC Ambalaje.
De la lădițe la punguțe, schimbarea începe de la bază
Încă din 2019, Kaufland a decis să renunțe la punguțele de plastic obișnuite de la raionul de fructe și legume. Acelea conțineau cel mai dăunător tip de plastic, cel care se degradează cel mai greu. A ales să le înlocuiască, în schimb, cu pungi biodegradabile compostabile, realizate din amidon de porumb. În magazine, Kaufland a inițiat o campanie cu postere la raft – „Consumul excesiv de pungi dăunează grav comunității” – prin care avertizează clienții să folosească responsabil și cât mai puțin pungile de unică folosință, fie ele și biodegradabile. „Am fost prima companie care a tras acest semnal de alarmă, renunțând la tot ce înseamnă plastic de unică folosință, schimbând aceste tipuri de plastic extrem de dăunător cu produse compostabile, bio”, subliniază Valer Hancaș.
Dar până să ajungă la client, Kaufland a înțeles că trebuie să pornească de la bază, de la fermierii care trimit către magazine produse proaspete. Pentru a evita risipa de materie primă, compania a introdus în magazinele sale lădițe inteligente, care sunt pliabile, închiriate de către producători și igienizate înainte să fie încărcate cu legume și fructe pentru Kaufland.
„Astfel, eliminăm în proporție de 80-90% tipurile de ambalaje de plastic sau de carton în care ar putea să vină sau să fie transportate orice produse, cum ar fi legumele sau fructele”, explică directorul de comunicare și corporate affairs al Kaufland România.
Prin această inițiativă, fermierii au siguranța unei prospețimi mai îndelungate a produselor lor, dar și un transport mai ușor, pentru că lădițele pot fi suprapuse cu ușurință. Iar cel mai important rezultat este că lădițele reutilizabile pliabile au ajutat Kaufland România să-și reducă amprenta de carbon cu peste 3.500 de tone în anul 2021.
Sisteme de sustenabilitate
Kaufland are două depozite dotate cu tehnologii inovatoare, care deservesc întreaga rețea de magazine. În depozitul logistic de la Turda, cel mai mare de acest fel din România și unul dintre cele mai mari din Europa de Est, acționează roboți industriali care gestionează automat fluxul paleților. În cele două depozite, materialele de ambalare sunt toate reciclate. Există o stație de sortare și reparare a paleților, care apoi sunt reutilizați. Chiar și cartonul este reciclat și presat printr-o tehnologie performantă. Kaufland are, în acest moment, cea mai bună calitate a cartonului reciclat din România, pe care îl trimite către fabricile de hârtie, obținând un grad mare de valorificare. Rolul întregii logistici este de a colecta de la magazine toate deșeurile reciclabile și de a le valorifica din punct de vedere economic, pentru ca, la final, Kaufland să-și atingă toate țintele de sustenabilitate. În 2021, Kaufland și-a redus amprenta de carbon cu 1.400 de tone pe lanțul de aprovizionare, prin închirierea paleților reutilizabili, și a redus cantitatea de deșeuri generate cu 35%.
Angajații, implicați în toate inițiativele de sustenabilitate
Kaufland a insistat ca schimbarea să se producă de la interior, din familia Kaufland, care cuprinde 16.000 de angajați, cu cele 16.000 de familii ale lor. „Una dintre cele mai importante resurse pe care compania le deține sunt propriii angajați; ne bazăm foarte mult pe activitatea și implicarea acestora”, spune Valer Hancaș. Compania a început astfel o serie de programe interne de tip Zero waste, pentru educarea și formarea angajaților, astfel încât să învețe să recicleze corect deșeurile generate. Apoi i-a provocat să ducă mai departe același comportament responsabil și acasă. Pentru aceștia, Kaufland a inițiat proiectul numit „Recisacul”. Angajații au colectat acasă deșeuri reciclabile în saci galbeni primiți la serviciu, iar în decurs de trei luni, s-a ajuns la peste 6.000 de saci colectați. Iar pentru a-i ține antrenați, Kaufland i-a angrenat într-un concurs – cine aduce mai multe ambalaje poate primi o zi liberă în plus.
Cifra:
1.400 de tone este cantitatea cu care Kaufland și-a redus amprenta de carbon pe lanțul de aprovizionare, în 2021.