Acțiunile de sustenabilitate întreprinse de marii retaileri nu trec neobservate de consumatori, însă este nevoie de o intensificare a campaniilor de informare și conștientizare a factorilor ESG, în care retailerii trebuie să investească mai mult.
La nivel global, adoptarea și implementarea principiilor ESG (criterii de mediu, sociale și de guvernanță) de către retaileri influențează comportamentul de consum în proporție de 50%, potrivit celui mai recent studiu realizat de PwC. În România, procentul este semnificativ mai mic, dar crește de la an la an. Același studiu arată că, din cauza factorilor de mai sus, consumatorii ar putea să acorde mai puțină atenție sustenabilității. Dacă inflația continuă să crească, iar cumpărătorii văd afișate prețuri mai mari la raft, angajamentul lor față de valorile ESG ar putea să se clatine.
Deocamdată, majoritatea consumatorilor europeni doresc să se pună mai mult accent pe sustenabilitate și pe mediu și vor ca industria să acționeze în consecință, conform unui sondaj Eurobarometru. Clienții înțeleg, de asemenea, că sectorul alimentar joacă un rol esențial în schimbările climatice: producția și transportul de animale, culturile și alimentele sunt responsabile pentru aproximativ 25% din emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, utilizează 50% din terenurile arabile ale lumii și consumă cea mai mare parte a apei dulci. Cum ar trebui să răspundă comercianții de produse alimentare la această provocare? Să continue să facă ceea ce fac ei cel mai bine: să anticipeze și să satisfacă nevoile consumatorilor.
Consumatorii români percep deja modul în care marii retaileri integrează sustenabilitatea în activitățile operaționale și strategice. Practic, observă acțiunile CSR ale acestora, dar și adaptarea gamei de produse oferite, a tehnicilor de merchandising utilizate și a asistenței oferite în spațiul phygital (digital+fizic).
Sustenabilitatea ajută afacerile retailerilor
Cei mai importanți comercianți de produse alimentare iau foarte în serios sustenabilitatea. Eforturile lor se concentrează nu numai asupra mediului, ci și asupra responsabilității sociale și a guvernanței corporative. „Sustenabilitatea prin definiție nu este posibilă decât prin colaborare. Avem o echipă specializată în domeniul sustenabilității, formată din colegi din mai multe departamente-cheie. În plus, temele de sustenabilitate se regăsesc în topul informărilor interne. Luăm foarte în serios sustenabilitatea și o punem la aceeași masă cu businessul”, spune Valer Hancaș, directorul de Comunicare și Corporate Affairs al Kaufland România.
Un studiu Mckinsey arată că acțiunile sustenabile dau roade și există o legătură pozitivă între ESG și performanța financiară. Rata de creștere pentru bunurile de consum comercializate în spiritul sustenabilității este de aproape patru ori mai mare decât media pieței. Prin urmare, sustenabilitatea este din ce în ce mai mult un factor strategic de diferențiere pentru comercianții cu amănuntul și o sursă de valoare și de creștere în medii de piață adesea dificile și stagnante.
„Pentru noi este parte din modul de business – de la cum luăm decizii la modul în care protejăm parteneriatele cu producătorii locali și oamenii din echipe. Vorbim de implicare și atunci când folosim tehnologii ecologice în construcția magazinelor, sau oferim oamenilor posibilitatea de a recicla ambalajele produselor pe care le cumpără, dar și când avem grijă să le asigurăm colegilor noștri un mediu de lucru plăcut ori când angajăm persoane cu dizabilități”, explică Valer Hancaș.
O analiză Deloitte arată că există trei mari factori care încurajează retailerii să devină mai sustenabili. Primul este reprezentat de consumatorii responsabili, care sunt informați și dispuși să plătească mai mult pentru un produs alimentar etichetat ca fiind sustenabil. Anul trecut, 55% dintre consumatori au achiziționat produse sustenabile, iar cea mai mare categorie de astfel de achiziții a fost cea a alimentelor și băuturilor, în proporție de 42%.
De asemenea, retailerii se confruntă cu presiuni din partea acționarilor și a altor investitori pentru a adopta strategii sustenabile. Acesta este al doilea stimulent pentru retaileri. Investitorii sunt conștienți de modul în care propria marcă și reputația lor sunt afectate de retailerii pe care îi susțin. Conform unui sondaj global realizat de BNP Paribas, 59% dintre investitorii chestionați investesc în companii care se aliniază cu valorile lor.
Citat:
Pentru noi, sustenabilitatea este parte din modul de business – de la cum luăm decizii la modul în care protejăm parteneriatele cu producătorii locali și oamenii din echipe.
Valer Hancaș, director de Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România
Cifra:
42% dintre produsele sustenabile vândute anul trecut în Europa fac parte din categoria alimente și băuturi.