Investițiile sunt fundamentale pentru o economie sustenabilă, iar companiile de tutun sunt printre cei mai mari contribuabili ai României, anul trecut virând la bugetul statului peste 19,85 miliarde de lei, în creștere cu 13% față de 2020.
În primii 25 de ani de activitate în România, BAT a generat un impact economic de peste 125 de miliarde de euro, dintre care circa 24 de miliarde de euro (în medie, aproximativ 1 miliard de euro anual) reprezintă contribuția directă la bugetul statului sub formă de impozite, accize, salarii și alte taxe. BAT este liderul pieței de tutun din România, cu o cotă de piață de peste 50%, și, în același timp, cel mai mare contribuabil la bugetul de stat, cu un aport total de circa 11 miliarde de lei (2,2 miliarde de euro) în taxe și accize în 2021.
În anul 1996, BAT punea prima cărămidă la construcția fabricii din Ploiești, care în prezent este a doua cea mai mare unitate de producție a grupului din Europa și între primele cinci la nivel global. 60% din produsele fabricii BAT din România, țigarete și consumabile din tutun pentru produsul glo care nu arde, ci încălzește tutunul, sunt exportate către zeci de piețe din întreaga lume. Cu investiții succesive în extinderea capacităților de producție locală, BAT a ajuns până în prezent la o valoare totală de peste 500 de milioane de euro investite în unitatea de producție locală. În 2020, compania a anunțat asumarea unor obiective ambițioase privind reducerea impactului afacerii asupra sănătății, atingerea excelenței în protejarea mediului, dezvoltarea unui impact social pozitiv și reiterarea angajamentului pentru politici comerciale corecte și responsabile. Toate acestea cu ținte foarte clare pentru atingerea lor: 50 de milioane de consumatori de produse care nu ard până în 2030; neutralitatea emisiilor de carbon din propriile operațiuni până în 2030 și de-a lungul întregului lanț valoric până în 2050; 100% energie regenerabilă până în 2030; creșterea cantității de apă reciclată cu 30% până în 2025; niciun deșeu rezultat din activitatea centrelor de producție să nu mai ajungă în gropi de gunoi până în 2025; eliminarea plasticului de unică folosință nenecesar din ambalaje și utilizarea exclusivă de ambalaje de plastic reutilizabile, reciclabile sau compostabile până în 2025.
„Sustenabilitatea reprezintă un pilon central al strategiei noastre și ne bucurăm că eforturile și angajamentul companiei față de standarde înalte de sustenabilitate au fost recunoscute de instituții independente. Între acestea se numără includerea companiei în Dow Jones Sustainability Index pentru 20 ani consecutiv, BAT fiind singura companie de tutun listată în prestigiosul World Index în 2021”, a declarat Ileana Dumitru, director juridic și relații publice al Ariei Europa Centrală și de Sud din cadrul BAT.
Philip Morris International, către neutralitatea emisiilor de CO2
Doar în ultimul an, investițiile Philip Morris International (PMI) în România au ajuns la aproape 100 de milioane de dolari, potrivit reprezentanților companiei. Din 2017 până în prezent, 500 de milioane de dolari au fost investite în fabrica Philip Morris din Otopeni. În perioada 2022-2023, PMI va mai investi peste 100 de milioane de dolari și va continua să dezvolte capacitățile de producție, formarea angajaţilor şi implementarea unor soluţii care vizează sustenabilitatea. S-au făcut deja mulți pași importanți în această direcție. Ponderea energiilor regenerabile utilizate în procesul de fabricație a ajuns la 36% în 2020, de la 0% în 2016. În plus, niciun deșeu generat de activitățile de producție din fabrică nu ajunge la groapa de gunoi: 70% din deșeuri sunt reciclate extern și 30% sunt utilizate pentru producerea de energie. Există două stații de epurare a apelor uzate, din care una are standardul NTPA 001 și este în proces de actualizare a standardului celei de-a doua stații de epurare a apelor uzate de la NTPA 002 la NTPA001. Ca rezultat, în 2020, compania a primit certificarea Alliance for Water Stewardship (AWS), o certificare solicitată voluntar de companie pentru a verifica respectarea celor mai înalte standarde privind utilizarea sustenabilă a apei.
În 2021, vânzările de produse Philip Morris pe piața din România au generat accize în valoare de 1,9 miliarde de lei și TVA în cuantum de 0,6 miliarde de lei. Sumele virate de companie la bugetul de stat, cu titlu de taxe și impozite, reprezintă echivalentul a 1,7% din încasările fiscale totale ale guvernului în anul 2020.
JTI, investiții de peste 250 de milioane de euro
Japan Tobacco International (JTI) este una dintre primele companii multinaționale stabilite local, din 1993. Până anul trecut, JTI a investit în România peste 250 de milioane de euro, la care se adaugă 60 de milioane de euro, pentru următorii trei ani, într-un program anunțat în martie 2021, destinat modernizării capacităților de producție. Ca urmare, cresc volumele de țigarete produse în țara noastră, iar fabrica din București are un rol din ce în ce mai important în aprovizionarea piețelor din Uniunea Europeană și nu numai. În momentul de față, aproximativ 75% din producția JTI Manufacturing este exportată în circa 50 țări. Cumulate, afacerile JTI în 2021 din cele două entități, JTI Trading și JTI Manufacturing, se ridică la 7 miliarde de lei (peste 1,4 miliarde de euro). Suma include acciza și este în creștere cu circa 12% față de 2020. Pe lângă accize, JTI a mai virat la buget și TVA, plus alte taxe și contribuții, reprezentând în total 80% din cifra de afaceri, și anume circa 5,6 miliarde de lei, cu peste 14% mai mult față de anul precedent. În fabrică sunt respectate șase standarde internaționale, referitoare la performanța energetică, managementul proceselor, al calității, al reclamațiilor, impactul asupra mediului, precum și siguranța angajaților (ISO 50001, 9001, 10001, 10002, 14001, 45001). „Pentru noi, sustenabilitate înseamnă să fim responsabili în tot ceea ce facem. Diferența dintre CSR și sustenabilitate este mai degrabă una de perspectivă, prima fiind despre programele desfășurate în trecut, iar cealaltă despre planificarea programelor viitoare, în parametrii stabiliți de ONU, dar și în conformitate cu politica 4S a Grupului JT. Politica 4S înseamnă îndeplinirea responsabilităților față de consumatori, acționari, angajați și societate”, explică Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria.
În prezent, întreg consumul de energie electrică al fabricii din București provine din surse 100% regenerabile, iar rata de reciclare este de 99%.
Citate:
BAT a fost inclusă în Dow Jones Sustainability Index pentru 20 ani consecutiv, fiind singura companie de tutun listată în prestigiosul World Index în 2021.
Ileana Dumitru, director juridic și relații publice al Ariei Europa Centrală și de Sud, BAT
Pentru noi, sustenabilitate înseamnă să fim responsabili în tot ceea ce facem. Diferența dintre CSR și sustenabilitate este mai degrabă una de perspectivă.
Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications JTI România, Moldova și Bulgaria