Un viitor mai bun trebuie să fie unul sustenabil, în beneficiul consumatorilor, al societății, dar și al companiilor producătoare de tutun, întrucât fumatul reprezintă un risc major pentru sănătate, dar și pentru mediu.
Un viitor mai bun este o mare provocare în contextul în care există peste un miliard de fumători pe planetă și cinci milioane în România. Când o țigară arde, tutunul din interiorul ei atinge temperaturi de aproximativ 900 de grade Celsius. Arderea tutunului la o asemenea temperatură produce fum, care conține peste 6.000 de compuși chimici dăunători. Odată cu înţelegerea problemei, au apărut şi primele alternative la fumatul tradiţional, aşa-numitele alternative cu risc redus. Acestea se bazează pe eliminarea arderii tutunului, care este înlocuită cu încălzirea acestuia la temperaturi mult mai mici. Apariția produselor cu risc redus (Reduced-Risk Products – RRP) a survenit din nevoia companiilor producătoare de tutun de a le oferi consumatorilor o alegere mai variată. Prin urmare, o investiție în produse cu risc redus este o investiție în sustenabilitate care contează. Piața țigărilor electronice și a dispozitivelor care încălzesc tutunul a evoluat considerabil din 2017, iar dispozitivele au devenit mai eficiente în ceea ce privește durata de viață a bateriei și numărul de arome disponibile. În plus, creșterea rentabilității acestor dispozitive a sporit și mai mult dorința clienților de a adopta astfel de produse, în detrimentul țigaretelor clasice. Piața globală de țigări electronice și produse care încălzesc tutunul a fost evaluată, conform Grand View Research, la 18,13 miliarde de dolari în 2021 și se așteaptă o rată de creștere anuală compusă de 30% din 2022 până în 2030. Sporirea gradului de conștientizare cu privire la faptul că țigările electronice sunt mai sigure decât țigările tradiționale, în special în rândul populației tinere, este de așteptat să conducă în continuare la o creștere a pieței, conform diferitelor studii efectuate de instituții medicale și asociații.
Investiții de miliarde în RRP pe piața locală
La nivel global, la capitolul Reduced-Risk Products, BAT a făcut investiții de miliarde de euro pentru dezvoltarea și punerea pe piață a produselor cu risc redus asupra sănătății. Numai investiția anuală în cercetare și dezvoltare pentru noile categorii de produse se cifrează la 350 de milioane de lire sterline. În prima jumătate a lui 2022, numărul adulților din întreaga lume care consumă noile categorii de produse BAT a ajuns la 20,4 milioane, cu 2,1 milioane mai mulți decât la finalul anului precedent. În România, peste 300.000 de adulți fumători au adoptat glo, produsul companiei care încălzește tutunul. Acest lucru poate fi explicat și prin faptul că, potrivit unui studiu IRES, peste 90% dintre consumatorii români de produse care încălzesc tutunul consideră că acestea au un impact semnificativ mai mic decât țigările asupra calității aerului din interior, asupra mirosului hainelor și mâinilor, precum și asupra respirației. Iar 86% dintre consumatorii români de produse care încălzesc tutunul afirmă că au tușit mai puțin după ce au trecut complet de la țigări la aceste produse.
Investiții semnificative în RRP a făcut și Japan Tobacco International (JTI). Între 2015 și 2017, JTI a investit, la nivel global, un miliard de dolari în design, dezvoltare și cercetare științifică pentru categoria Reduced Risk Products, la care se adaugă încă un miliard de dolari în perioada 2018-2020, potrivit jti.com.
Philip Morris International, o altă mare companie de pe piața țigărilor, a investit, începând cu 2017, peste 500 de milioane de dolari în transformarea fabricii din Otopeni într-un centru de producție a consumabilelor pentru IQOS și alte produse fără fum. Din această sumă, aproape 100 de milioane de dolari au fost investite în 2021.
Cifra:
18,13 miliarde de dolari este valoarea pieței globale de țigări electronice și dispozitive care încălzesc tutunul, conform Grand View Research.