Reducerea consumului de plastic este o direcție strategică în care Lidl România investește constant pe plan local, pe de-o parte, prin reducerea cantității de plastic din operațiunile de business și, pe de altă parte, prin reducerea cantității de deșeuri din plastic care ajunge în mediul înconjurător. Compania s-a angajat ca până în 2025 să scadă cu 20% consumul de plastic, să ia măsuri astfel încât ambalajele tuturor produselor marcă proprie să fie într-o proporție cât mai mare reciclabile, dar și să folosească, în medie, 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor marcă proprie. Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR Lidl România, detaliază acest subiect.
Care este strategia Lidl România în direcția reducerii cantității de plastic? Încă de la intrarea pe piața locală, ne-am propus să fim o companie responsabilă, astfel că suntem preocupați constant de impactul pe care îl avem asupra mediului, societății, dar și economiei. De aceea, ne evaluăm continuu propriile măsuri și acțiuni pe care le implementăm la nivel de business, pentru a ne asigura că sunt relevante și că pot genera schimbări reale pozitive pe termen lung. Reducerea consumului de plastic este o direcție strategică în care investim constant pe plan local, pe de-o parte, prin reducerea cantității de plastic din operațiunile de business și, pe de altă parte, prin reducerea cantității de deșeuri din plastic care ajunge în mediul înconjurător, susținând programe desfășurate împreună cu societatea civilă, care au impact la nivel național. De altfel, în cadrul Grupului Schwarz, din care facem parte, toate măsurile și proiectele derulate de Lidl atât la nivel global, cât și local se ghidează după strategia integrată de reducere a plasticului – REset Plastic. Împreună, urmărim viziunea „Mai puțin plastic – închiderea buclei” și, gândind global și acționând local, răspundem provocărilor aduse de problema plasticului. Astfel, ne-am luat angajamentul de a respecta cele cinci arii de acțiune ale strategiei REset Plastic, ce constituie abordarea Grupului în problema plasticului, într-o manieră holistică. Acestea sunt: REduce – renunțăm la folosirea plasticului de fiecare dată când acest lucru este posibil și sustenabil; REdesign – ne implicăm inclusiv în regândirea designului ambalajelor pentru a putea fi reciclate, închizând astfel circuitul acestora; REcycle – colectăm, sortăm și reciclăm, închizând astfel circuitul reciclării; REmove – contribuim activ la curățarea deșeurilor de plastic din mediul înconjutător; REsearch – pentru soluții inovatoare, investim în cercetare și dezvoltare cu privire la reciclare și conservarea resurselor.
Concret, cum reduce Lidl cantitatea de plastic? Și ce rezultate are strategia REset Plastic de la aplicare și până în prezent?
Acordăm o atenție deosebită măsurilor și soluțiilor pe care le putem implementa, pentru a elimina plasticul din ambalaje sau pentru a reduce volumul ambalajelor de plastic pe care le punem pe piață. Spre exemplu, încă din 2019, înainte de aplicarea directivei europene privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, am eliminat de la vânzare toate articolele de unică folosință din material plastic, cum ar fi paie, pahare, farfurii și tacâmuri. În plus, săculeții noștri reutilizabili pentru fructe și legume reprezintă o alternativă sustenabilă la pungile de plastic. Am discutat puțin mai devreme despre cele cinci arii ale strategiei REset Plastic și despre regândirea ambalajelor care pot fi reciclate pentru a putea închide circuitul acestora. În acest sens, în ultimii ani, am redus cantitatea de plastic dintr-o mulțime de ambalaje, am crescut gradul în care pot fi reciclate și am folosit plastic reciclat pentru acestea. Spre exemplu, am înlocuit plasa de plastic pentru ambalarea lămâilor bio cu una din celuloză și am introdus noi ambalaje pentru carnea proaspătă provenită de la furnizorii din România, reducând consumul de plastic cu până la 40% per caserolă. În plus, în 2021, am introdus, pentru prima dată în sortimentul de produse de tip in-and-out, articole de uz casnic realizate din cel puțin 95% plastic reciclat. Mai multe informații despre aceste acțiuni puteți citi în rapoartele noastre de sustenabilitate, disponibile pe corporate.lidl.ro.
În paralel, colectăm, sortăm și reciclăm ambalajele, pentru a contribui activ la aria REcycle, iar pentru a putea colecta separat deșeurile din depozitele și magazinele noastre, am adoptat un proces eficient de colectare separată în cadrul companiei. Astfel, am crescut calitatea deșeurilor reciclabile și am redus procentul deșeurilor nereciclabile.
Ce alte programe sustenabile mai are în vedere Lidl pentru protejarea mediului înconjurător de efectele poluării cu plastic?
Pe lângă măsurile implementate la nivelul operațiunilor noastre de business, contribuim activ la curățarea deșeurilor de plastic din mediul înconjurător și la prevenirea poluării cu plastic cu ajutorul partenerilor noștri strategici. Pentru a susţine combaterea şi prevenirea poluării cu plastic, doar în perioada 1 martie 2021 – 28 februarie 2022, am investit peste 11,7 milioane de lei în programe dezvoltate împreună cu societatea civilă. În plus, prin aceste programe contribuim la cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă stabilite de ONU, mai exact la capitolele: 6) Ape curate; 11) Orașe și comunități durabile; 12) Consum și producție responsabile; 13) Acțiune climatică; 14) Viață subacvatică; 15) Viață pe uscat; 16) Pace, justiție și instituții puternice și 17) Parteneriate pentru obiective.
Unul dintre programele strategice de reducere a poluării cu plastic a apelor în care investim încă din anul 2019 este „Cu apele curate”, implementat împreună cu Asociația MaiMultVerde. Programul își propune să lupte împotriva poluării cu plastic a apelor Dunării, atât prin activități de colectare a deșeurilor deja existente în albia fluviului, cât și prin identificarea și implementarea unor soluții de diminuare a deversărilor în viitor. De la înființarea programului în 2019 și până în prezent, peste 44 de tone de deșeuri au fost colectate din apele Dunării și ale afluenților săi, cu ajutorul a 3.400 de voluntari, și alte 16 tone de deșeuri au fost colectate prin intermediul a patru bariere plutitoare instalate pe râurile Cerna, Jiu, Olt și Buzău, contribuind la combaterea poluării cu plastic.
Cel mai recent program de colectare a plasticului de pe malurile Dunării, lansat la nivelul grupului Schwarz în 2022, este River Cleanup Collective @Dunăre, ce are loc simultan în țările riverane Dunării unde Grupul este prezent. Programul răspunde ariei REmove, din cadrul strategiei REset Plastic, iar în România, acesta va fi implementat, de Lidl, sub umbrela România Limpede, care va apropia trei ONG-uri cu care deja avem o colaborare cu tradiție pentru protejarea mediului. ASAP, MaiMultVerde și WWF România, împreună cu voluntari din echipa Lidl, au desfășurat acțiuni de ecologizare a Dunării, în perioada 1–7 septembrie 2022.
Un alt program pe care îl susținem și care contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic este și ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului), ce urmărește să genereze o schimbare în comportamentul adolescenților față de plastic, de la utilizare la colectare separată și reciclare, printr-un demers educațional construit pe implicare. Demarat în primăvara anului trecut, prin intermediul programului au fost introduse sisteme de colectare separată a deșeurilor reciclabile în aproape 1.000 de școli din 15 municipii reședință de județ din țară și în patru sectoare din București (sectoarele 1, 2, 3 și 6). În prezent, peste 550.000 de elevi beneficiază de sistemul de colectare separată, obiectivul fiind ca, până în anul 2025, acesta să fie implementat la nivelul întregii țări.
Lidl este în topul retailerilor din România și aveți un rol important în educarea consumatorilor în privința reducerii poluării cu plastic. Cum arată viitorul în acest sens?
În ultimii ani, am observat o implicare din ce în ce mai mare din partea tinerelor generații care sunt preocupate de conservarea și protejarea mediului înconjurător, precum și de reducerea consumului de plastic. Acest aspect este vizibil și în cadrul programelor strategice în care investim și despre care am povestit puțin mai devreme. Spre exemplu, în cazul programului „Cu apele curate”, în ultimul an, aproximativ 72.000 de cetățeni și 60.000 de turiști s-au implicat direct în acțiunile proiectelor de ecologizare. O altă dovadă de implicare din partea tinerilor a fost observată și în cazul programului ASAP, întrucât, de la lansarea programului și până în prezent, peste 5.000 de adolescenți au devenit ambasadori și se implică activ în diferitele acțiuni de reducere a impactului negativ asupra mediului. Credem că împreună putem ajuta la mobilizarea cetățenilor spre un comportament sustenabil și responsabil față de mediu, care poate fi insuflat și viitoarelor generații.
Citat:
În prima săptămână a lunii septembrie, am desfășurat acțiuni de ecologizare a Dunării, în cadrul programului River Cleanup Collective @Dunăre, cu ajutorul ONG-urilor partenere, dar și al colegilor din Lidl România.
Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR Lidl România
Cifra:
Peste 44 de tone de deșeuri au fost colectate, prin proiectul „Cu apele curate”, din apele Dunării și ale afluenților săi din 2019 și până în prezent.