Nu mai știm să avem grijă, am uitat să privim cu atenție în jurul nostru, iar problemele altora trec pe lângă noi fără a lăsa vreo urmă. Într-o lume secularizată, care și-a pierdut reperele înrădăcinate, transmise din generație în generație, regăsirea binelui este răspunsul la întrebările fără răspuns. Un bine căutat în toate aspectele vieții, ale societății, pe verticală și pe orizontală. Fără a fi o nouă religie, sustenabilitatea creează astăzi premisele pentru o lume mai bună, folosind resursele actuale fără a pune în pericol nevoile generațiilor care vor urma.
Un concept care are în sine ideea de respect, grijă și protecție. Însă pentru o mare parte a oamenilor, sustenabilitatea este abstractă, seacă, accesibilă doar corporațiilor. Și atunci, ar trebui să ne preocupe și pe noi, cei care trăim înconjurați de betoane, sufocați de noxele mașinilor care umplu străzile, asurziți de gălăgia infernală a orașului? Sau să acceptăm că așa e
viața și nu stă în puterea noastră să mai facem ceva?
Un adolescent mi-a spus că vrea să trăiască într-o țară curată, cu ape nepoluate, fără plastic. Și era sigur că, în următoarele decenii, orașul lui nu va mai fi atât de murdar, pentru că locuitorii vor colecta selectiv gunoiul pe care îl produc, deșeurile vor fi reciclate, iar ce e bun din ce se aruncă se va întoarce sub formă de produse. Era convins că schimbarea depinde și de el, pentru că așa a învățat la școală. Fără educarea copiilor, fără exemple, fără modele, lumea va rămâne așa cum e. Dar mulți dintre noi nu mai avem timp să așteptăm binele pe care îl vor aduce generațiile viitoare, însă le putem arăta celor de acum ce putem face. Nu prin educație sau prin reclame, ni s-ar răspunde cu indiferență.
În era comunicării la distanță, trăim câteva ore pe zi în online. De acolo vin trendurile, obiceiurile sau lecțiile. Și tot de acolo ar putea veni și modelele, dacă oamenii momentului vor reuși să ne capteze atenția, arătându-ne că și ei participă la schimbare. Nu cred că lumea e ghidată de bine, dar cred că banii corporațiilor pot fi puși în slujba binelui, iar afacerile pot
câștiga la capitolul reputație. Este adevărat, marile companii deja o fac, au implementat în strategiile de business criteriile de sustenabilitate și ajută mediul, oamenii și economia. Noi putem să descoperim modelele, pe cei care fac bine și să îi trimitem în lume să ne arate că se poate. Trebuie doar să credem.