Piața auto din România păstrează tendința europeană și bifează o premieră. Mașinile electrice și cele hibrid le-au depășit la vânzări pe cele cu motoare diesel. Iar era diesel se apropie cu pași repezi către un final, în 2035.
Industria de automobile a reușit, în ultimii ani, să decupleze emisiile de dioxid de carbon de creșterea producției prin aprovizionarea din ce în ce mai mult cu energie din surse regenerabile și/sau cu emisii scăzute de carbon. Producătorii europeni de mașini au redus emisiile totale de dioxid de carbon din producție cu 46% din 2006 și până azi. Emisiile de dioxid de carbon per mașină produsă au scăzut cu 25,4% între 2006 și 2021, reflectând eforturile constructorilor de autovehicule de a reduce emisiile poluante din procesul de fabricație. Trendul s-a extins și la nivelul cumpărătorilor, care sunt din ce în ce mai interesați de mașinile electrice. În al doilea trimestru al anului 2022, vânzările de vehicule electrice cu baterii au câștigat teren în UE, reprezentând 9,9% din totalul înmatriculărilor de autoturisme. Mașinile hibride plug-in au ajuns la o cotă de piață de 8,7%, în creștere față de 8,4% în același trimestru din 2021, în ciuda scăderii numărului de unități vândute. În schimb, mașinile pe benzină și diesel au suferit scăderi semnificative în această perioadă de trei luni, ceea ce a condus la o cotă de piață în scădere la 55,8%.
Mașinile full hybrid, preferatele românilor
Tendința europeană se manifestă și în țara noastră, în condițiile în care, ani la rând, românii au fost fani ai mașinilor cu motoare diesel. Acum s-au îndreptat fie spre motoare pe benzină, dar de capacitate mică, fie spre mașini cu propulsie hibridă, în primul rând hibride cu autoîncărcare. La full hybrid, Toyota ocupă primul loc în România, cu un total de 4.694 unități vândute în primele șapte luni ale anului, urmat de Hyundai (574 de unități) și Ford (551 de unități), potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Ajungem la mașinile pur electrice, unde modelul Dacia Spring conduce lejer topul mașinilor electrice în România, cu 2.982 de vehicule vândute în perioada analizată, urmat de Volkswagen (458 de mașini) și Tesla (425 de mașini). Se observă o diferență foarte mare între Dacia și locurile doi și trei, ceea ce conduce către ideea că pentru români contează în primul rând prețul. Cum costurile de exploatare pentru mașinile electrice nu sunt așa de mari, cumpărătorii vor o eficiență cât mai mare a banului cheltuit. Pentru cei care vor autonomie însă, prețul este pe măsură, iar Tesla Model 3 pare a fi cea mai bună alegere. Nu în ultimul rând, a crescut interesul și pentru vehiculele plug-in hybrid, care beneficiază de o electrificare mai puternică, ce le permite să parcurgă aproape 50 de kilometri folosind motorul electric. Vorbim aici despre Mercedes Benz (422 de mașini), Ford (259 de unități) și BMW (231 de unități).
Potrivit statisticilor APIA, în primele șapte luni ale acestui an au fost vândute pe piața locală 14.485 de mașini electrificate – 100% electrice (5.530 de unități), full hybrid (6.820 de unități) și plug-in hybrid (2.145 de unități). Piața mașinilor eco s-a dublat, practic, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când totaliza 7.024 de autovehicule. Este de remarcat performanța acestei categorii, care a înregistrat o premieră: vânzările de mașini noi eco au depășit vânzările de vehicule diesel, în primele șapte luni. Mașinile electrificate au ajuns la o cotă de piață de 20,7%, față de doar 14,1%, cele diesel.
Mașinile electrice au cerere în UE
De altfel, România urmează tendința europeană verde: și în Uniunea Europeană, înmatriculările de vehicule electrice cu baterie (BEV) au crescut cu 11,1%, pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului 2022, arată datele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Printre țările cu creșteri mari sunt Spania (+22,0%) și Franța (+18,6%), care au contribuit la performanța pozitivă a BEV-urilor. Pe de altă parte, Italia a înregistrat o pierdere substanțială (-19,6%), în timp ce Germania a înregistrat scădere ușoară (-0,5%).
Vehiculele electrice plug-in hybrid (PHEV) și-au extins cota de piață, chiar dacă au scăzut vânzările (-12,5%). Cu excepția Spaniei (+11,3%), piețele din Franța, Germania și Italia au înregistrat scăderi ale vânzărilor PHEV.
În schimb, categoria vehiculelor electrice hibride (HEV) a scăzut cu 2,2% în Uniunea Europeană, în trimestrul al doilea. Cu toate acestea, HEV-urile și-au extins cota totală de piață (22,6%), pe fondul scăderii semnificative a vânzărilor de mașini cu combustibil convențional – minus 22,2% pentru benzină și minus 27,7% pentru motorină. Cele patru piețe auto importante din Europa au înregistrat rezultate diferite. Franța și Spania au consemnat o creștere (+7,2% și, respectiv, +2,7%), iar Italia și Germania au avut scăderi (-9,3% și, respectiv, -6,5%).
Pe măsură ce mașinile au devenit echipate cu tot mai multe funcții pentru a le face mai sigure, mai curate și mai inteligente, complexitatea producției de vehicule a crescut, iar cererea de energie a urcat pe măsură. În aceste condiții, producătorii au lucrat continuu pentru a îmbunătăți eficiența energetică a producției. Ca urmare, consumul de energie per autoturism produs a scăzut cu 23% în ultimii 15 ani.
Cifra:
14.485 de mașini electrificate au fost înmatriculate în România, în primele 7 luni.