Sistemul de Garanție-Returnare promite să ducă la un consum sustenabil în România, mai verde, mai eficient. Deși la început de drum, rezultatele sunt încurajatoare: în anumite zile, se colectează mai bine de trei milioane de ambalaje, arată cifrele oficiale. Sunt însă și controverse legate de implementarea acestui sistem.
Un cetățean dintr-un stat membru al Uniunii Europene a generat, în medie, 188 de kilograme de deșeuri de ambalaje în 2021, un plus de 32 de kilograme comparativ cu ultimii 10 ani, potrivit celor mai noi date de la Eurostat. În acest context, devine tot mai important modul în care este implementat la nivel comunitar Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) și felul în care cetățenii sunt impulsionați să recicleze din simț civic, dincolo de taxa percepută pentru ambalajele cumpărate.
Prin intermediul SGR, administrat de RetuRO, consumatorii români plătesc în plus o garanție atunci când achiziționează apă, băuturi răcoritoare sau spirtoase, în ambalaje din sticlă, plastic sau metal, pe care o pot apoi recupera când returnează PET-urile la aparatele special amenajate în magazine. Este o metodă aliniată cu normele europene, într-o societate tot mai preocupată de protejarea mediului înconjurător. Reciclarea este doar primul pas către a fi sustenabili. „Mai puține deșeuri înseamnă mai puțină poluare și mai multe resurse (materii prime, apă, energie) disponibile pentru generațiile viitoare. Sistemul de Garanție-Returnare poate aduce, în timp, și alte beneficii în afara reciclării ambalajelor de băuturi. Odată ce toată lumea se va obișnui cu returnarea ambalajelor prin SGR, consumatorii ar putea fi mai ușor convinși să adopte un comportament care presupune returnarea de ambalaje sau de articole deja folosite”, consideră Radu Hădăreanu, managerul programului Harta Reciclării derulat de asociația Viitor Plus, prima platformă națională, interactivă, care permite identificarea și localizarea punctelor de colectare selectivă a deșeurilor reciclabile din România.
De altfel, cifrele Ministerului Mediului arată că prin SGR, în anumite zile, se colectează peste trei milioane de ambalaje. O cantitate mare care necesită și infrastructură pe măsură.
În prezent există patru centre de numărare și sortare a ambalajelor – în județele Brașov, Cluj, Timiș și în Capitală. Mai departe, extinderea infrastructurii RetuRO înseamnă deschiderea centrelor regionale în locații strategice precum Bacău, Ilfov, Prahova și Dolj. „Până acum, consumatorii au returnat peste 100 de milioane de ambalaje SGR, iar volumul de ambalaje colectate a crescut progresiv. În momentul demarării SGR, în România, ratele de colectare separată erau foarte reduse, de doar 13%, clasându-ne pe ultimele locuri în UE la acest capitol. Obiectivul Sistemului de Garanție-Returnare este, în primul rând, de a îmbunătăți semnificativ acest rezultat și de a contribui la atingerea țintelor de mediu stabilite de UE”, explică reprezentanții RetuRO.
Însă pentru a crește aceste cifre, e nevoie de timp. În alte țări care au implementat acest sistem, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de doi până la trei ani. „Începuturile lor au fost similare cu ce s-a întâmplat în România. În Slovacia sau Letonia, de exemplu, ratele de returnare a ambalajelor au fost sub 1% în prima lună de implementare”, adaugă oficialii RetuRO.
Potrivit unui studiu Kantar, inițiat de RetuRO, 50% dintre consumatorii români intervievați au aderat la Sistemul de Garanție-Returnare. Dintre aceștia, 25% returnează constant ambalajele SGR la punctele de returnare, iar 58% au returnat ambalaje SGR de cel puțin trei ori până în prezent.
Investiții sustenabile
Pentru a putea implementa SGR, marile lanțuri comerciale au realizat investiții semnificative în ultimii ani. La Penny România, toate deschiderile noi de magazine vor include echipamentele necesare pentru preluarea ambalajelor de plastic, sticlă sau metal. „După investiția semnificativă din 2023 de 21,2 milioane de euro pentru dotarea magazinelor cu echipamente de reciclare, continuăm să ne angajăm în modernizarea rețelei și în 2024, astfel încât să implementăm Sistemul de Garanție-Returnare cu succes. (…) Toate magazinele noastre sunt dotate cu echipamente corespunzătoare pentru colectarea eficientă a ambalajelor reciclabile, precum sticle, plastic și aluminiu, pregătite să faciliteze procesul de returnare pentru clienți”, spun reprezentanții retailerului deținut de grupul german Rewe.
Volumul ambalajelor reciclate în cadrul magazinelor Penny România este în creștere de la o lună la alta: cele mai recente date arată că sunt strânse peste 100.000 de ambalaje colectate per magazin. „În ceea ce ne privește, în continuare, ne angajăm să îmbunătățim continuu infrastructura și să educăm consumatorii despre beneficiile reciclării, contribuind astfel la un mediu mai curat”, adaugă aceștia.
Investițiile continuă și la Kaufland România, primul retailer din țară care a implementat o infrastructură națională de recuperare a ambalajelor, în vederea reciclării, în 2018. Compania a planificat investiții de șapte milioane de euro în perioada următoare, din care peste 260.000 de euro au fost deja alocați pentru achiziționarea celui mai mare echipament de colectare separată a deșeurilor din România, amplasat la magazinul Kaufland Barbu Văcărescu din București. Noul echipament de colectare separată dispune de șase guri de colectare și o capacitate de stocare temporară de 60.000 de ambalaje din PET, aluminiu și sticlă – o capacitate de trei ori mai mare, comparativ cu echipamentele existente. „Planurile noastre includ echiparea a minimum 35 de magazine cu noi automate, prevăzute cu patru guri de colectare și o capacitate de stocare de 40.000 de ambalaje, precum și dublarea capacității de colectare și stocare pentru alte 35 de magazine”, spune Valer Hancaș, directorul de Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România.
În plus față de automatele de colectare a ambalajelor din PET, plastic și aluminiu, Kaufland a instalat în magazine o „broscuță” la intrare, unde clienții sunt încurajați să colecteze recipientele din plastic de la produsele cosmetice și de îngrijire a locuinței. „Pentru fiecare trei ambalaje depuse, clienții sunt recompensați cu un voucher de 35% reducere la achiziționarea unuia sau mai multor articole din gama de cosmetice sau produse de igienă”, adaugă Valer Hancaș. În 2023, cu ajutorul acestui sistem și al clienților, retailerul a colectat peste 700.000 de ambalaje.
SGR, proiect de economie circulară
Reprezentanții Mega Image consideră Sistemul de Garanție-Returnare cel mai mare proiect de economie circulară din România de după 1990. „Transformă toți participanții, de la producătorii de băuturi la comercianți și consumatori, în actori sustenabili. Avantajul creat de sistem prin aplicarea unei garanții de 0,5 lei per recipient este că dacă un consumator nu e interesat să-l returneze și îl aruncă în spațiul public, un alt consumator îl va colecta și îl va returna contribuind astfel la un mediu curat”, consideră reprezentanții Mega Image.
În ciuda provocărilor aduse de noua responsabilitate, anul viitor are semne bune. „Estimăm că anul 2025 va fi unul excelent nu doar în cifre, ci și vizual, prin lipsa deșeurilor de ambalaje din păduri, râuri și alte zone verzi. Avem încredere că oamenii vor adopta un comportament sustenabil, va deveni o normalitate pentru ei să returneze ambalajele, iar procesele logistice vor fi optimizate”, adaugă reprezentanții Mega Image.
La Lidl România, pregătirea pentru reciclare a început încă din 2019, când retailerul a pus bazele unui sistem de colectare separată a deșeurilor provenite de la clienți. Lansat inițial ca un proiect-pilot, în câteva magazine, sistemul a fost implementat din 2021 în fiecare magazin nou-deschis.
„Trecerea la SGR a însemnat achiziționarea de echipamente de colectare separată automată, schimbarea ambalajelor care urmau să fie purtătoare de logo SGR, stabilirea traseului viitoarelor deșeuri colectate și actualizarea sistemelor contabile pentru înregistrarea și urmărirea fluxului financiar al deșeurilor”, spun reprezentanții Lidl. Sistemul este în continuă dezvoltare în sensul în care magazinele discounterului german care vor fi inaugurate în viitor vor avea deja amplasate astfel de soluții de returnare a ambalajelor.
Schimbarea etichetelor, un proces riguros
Dincolo de schimbarea ambalajelor și achiziționarea echipamentelor specifice, implementarea Sistemului de Garanție-Returnare a însemnat un proces meticulos și riguros pentru producătorii de etichete astfel încât produsele să fie identificate fără erori atunci când clienții returnează produsele la aparatele special instalate. „Acest proces a implicat etape esențiale precum probe, teste și măsurători. Una dintre prioritățile noastre a fost să identificăm și să aplicăm cerințele necesare în ceea ce privește clasa de precizie a codurilor de bare și regulile de tipărire a simbolului SGR”, spune Cristi Nechita Rotta, directorul general al tipografiei Rottaprint. În plus, unii clienți au cerut ca anumite etichete să fie modificate pentru a fi mai prietenoase cu mediul și pentru a eficientiza procesul de colectare. „Cele mai multe astfel de cerințe au venit cu precădere din Germania. Iar în ceea ce privește materialele reciclabile, există cerințe frecvente atât din România, Ungaria și Germania, cât și din restul Europei”, adaugă Cristi Nechita Rotta. Printre etichetele aflate în portofoliul firmei se numără și cele autoadezive cu antifurt inserat, care oferă atât un avantaj competitiv supermarketurilor, cât și un control mai bun al stocurilor.
Un sistem controversat
La fel ca în alte state europene, precum Franța ori Irlanda, și la noi au apărut controverse legate de implementarea SGR, de la întârzierile privind colectarea ambalajelor și prețul ridicat al sacilor la tentativele de fraudare în perioada în care ambalajele fără sigla SGR circulă în paralel cu cele noi ori situațiile în care aparatele se blochează.
Mai mult, Romaqua Group, cel mai mare producător român de băuturi, a cerut în instanță suspendarea Sistemului de Garanție-Returnare. „RetuRO (…) a luat act de existența unor proceduri judiciare îndreptate împotriva prevederilor normative din H.G. nr. 1074/2021, în special din partea mai multor producători vizați de această reglementare. Dar sunt acțiuni marginale, care nu reprezintă atitudinea majoritară a celor implicați în SGR”, arată reprezentanții RetuRo.
La nivelul lunii aprilie, pe baza raportărilor făcute de 951 de producători, rata de returnare a ambalajelor din plastic ajunsese la aproape 34%, cea a ambalajelor din metal – la aproape 27%, iar în cazul celor din sticlă a depășit 21%.
„Sistemul de Garanție-Returnare înregistrează un progres fantastic. (…) Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că sistemul este obligat să țină pasul astfel încât capacitatea de preluare a ambalajelor de la comercianți să crească pentru a face față volumului tot mai mare de ambalaje ridicate de la micii comercianți, din HoReCa, din sectorul de alimentație publică”, a declarat Mircea Fechet, ministrul Mediului, la inaugurarea celui de-al treilea centru de numărare și sortare a ambalajelor, la Brașov.
Comunitățile locale, împreună pentru o viață sustenabilă
Calea către o economie circulară presupune ca, în timp, să crească și implicarea comunităților locale. „Comunitățile educate și active în reciclare contribuie semnificativ la reducerea deșeurilor și la protejarea mediului înconjurător”, arată reprezentanții Penny România. Însă pentru ca inițiativele „verzi” să aibă succes, „este esențial să modelăm comportamentul sustenabil al oamenilor prin campanii de educare și să implicăm activ comunitățile locale în toate acțiunile demarate de Mega Image”, sunt de părere reprezentanții lanțului controlat de grupul belgiano-olandez Ahold Delhaize.
„Poluarea cu plastic este o problemă mult prea complexă, prea ramificată în societatea actuală, ca să poată fi rezolvată de o singură entitate. Iar soluția nu se află doar în dreptul brandului, autorităților sau consumatorului”, consideră Valer Hancaș, directorul de Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România. Adevărul este că toți suntem responsabili, iar implicarea rămâne singura cale către o economie circulară.
50% dintre consumatorii români intervievați au aderat la SGR, potrivit unui studiu Kantar, inițiat de RetuRO.
„Mai puține deșeuri înseamnă mai puțină poluare și mai multe resurse disponibile pentru generațiile viitoare.”
Radu Hădăreanu
Manager Harta Reciclării
„Când vorbim despre reciclare și sustenabilitate, fiecare gest, fiecare ambalaj returnat reprezintă o contribuție.”
Valer Hancaș
Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România
„Consumatorii devin tot mai conștienți de problemele legate de schimbările climatice și poluare.”
Cristi Nechita Rotta
Director general Rottaprint
„Ne angajăm să îmbunătățim continuu infrastructura și să educăm consumatorii despre beneficiile reciclării.”
Reprezentanții Penny România