Marile companii farmaceutice, multinaționale cu afaceri care depășesc PIB-ul unor state de pe harta lumii, punctează printre primele atât în fața investitorilor la bursă, cât și în fața clienților, raportând măsuri pro-sustenabilitate și anunțând și rezultate. Sunt, de altfel, printre primele în Indexul de Sustenabilitate Dow Jones. Parafrazând zicala despre micuța rochie neagră, dintotdeauna și din nou la modă, dar și numele unui serial celebru recent (Orange is the new black), putem spune că „Sustainability is the new black”. Cel puțin în farma.
Industria chimică este, prin definiție, generatoare de deșeuri poluante, iar fabricarea de substanțe active a fost demult delocalizată în state precum India și China, inclusiv în România. La noi, singurul producător de substanțe active a rămas Antibiotice Iași. Dând startul simultan unor proiecte diverse, de la eco-packaging la achiziția de energie verde, de la indicele de intensitate a folosirii apei la reducerea fizică a deșeurilor și la iluminatul cu leduri, companiile farmaceutice raportează rezultate spectaculoase. Dimensiunea acestor rezultate relevă uriașele rezerve de economii pentru mediul înconjurător, care se ascund încă în fiecare pas de pe lanțul de valoare.
Rapoartele anuale ale companiilor farmaceutice au capitole dedicate sustenabilității, standardizate chiar ca raportare, prin trei piloni – sustenabilitatea mediului înconjurător, sustenabilitatea socială și cea economică, a businessului, respectiv ESG (Environment, Social, Governance). Variatele proiecte de sustenabilitate ale companiilor sunt organizate astfel. Deși la noi în țară multinaționalele din farma nu au situri de producție, cultura companiei-mamă în domeniul sustenabilității se reverberează și în piețele emergente.
Zentiva – la București, 100% energie verde
În mai 2022, compania farmaceutică Zentiva, lider în volume și unități pe piața românească (fiecare a zecea cutie vândută în România este produsă de Zentiva), deținătorul a două situri de producție la București și al unor branduri tradiționale, anunța, la împlinirea a 60 de ani de producție neîntreruptă, rezultatele obținute în domeniul sustenabilității.
Simona Cocoș, director general pentru România și Republica Moldova, a anunțat că grupul folosește 100% energie din surse regenerabile în toate fabricile din Europa, iar fabrica din India utilizează 50% energie verde, după instalarea a 2.200 de panouri solare. Lista măsurilor verzi continuă cu plantarea a 39.000 de copaci pentru compensarea cantității de CO2 produse și cu reciclarea deșeurilor în proporție de 74%. La nivel de grup, inclusiv în România, compania și-a stabilit obiectivul de a deveni neutră din punct de vedere al amprentei de carbon până în 2030.
Margareta Tănase, directorul Diviziei industriale, a precizat că cele două fabrici de la București consumă 100% energie verde din 2020, iar cele 75 (!) de proiecte de eficiență energetică aplicate între 2015 și 2021 au condus la scăderea consumului specific de energie pe unitate de produs cu 40% față de 2016.
Sub inițiativa PlanetZ, compania a contribuit la reabilitarea zonelor defrișate în Făgăraș. „În 2019-2021, am plantat 27.000 de copaci în Munții Făgăraș, susținând și comunitățile locale. În 2022, vom planta 20.000 de copaci în aceeași zonă”, a punctat Margareta Tănase. Alte proiecte sunt: Misiunea No Plastic, iluminarea 100% tip led în fabrică și birouri, precum și proiectele de îmbunătățire continuă pentru reducerea deșeurilor generate de proces. Iar în 2021, Zentiva a anunțat că a reciclat 53% din deșeurile generate și 100% din deșeurile reciclabile.
Roche – amprenta de carbon pe angajat, redusă cu 70%
Roche, una dintre cele mai mari companii farmaceutice de pe planetă, care a sărbătorit 125 de ani de la înființare în 2021, se află printre primele în Indicele de Sustenabilitate Dow Jones – Dow Jones Sustainability Index (DJSI) –, un clasament pentru companiile listate la bursă care se bazează pe analiza aprofundată a performanței economice, sociale și de mediu. Familia de indici DJSI reprezintă un etalon pentru investitorii care integrează aspectele de sustenabilitate în portofoliile lor. Severin Schwan, CEO Roche, spune că sustenabilitatea a fost întotdeauna parte din istoria companiei, iar fondatorul companiei, Luc Hoffmann, și-a investit energia și foarte mulți bani în protecția mediului încă din anii ’50, „când aproape nimeni nu era conștient de problemă”, potrivit roche.com. Schwan are și o opinie tranșantă despre certificatele verzi: „Cheia este să facem ceva, filozofia noastră înseamnă mai degrabă acțiune decât vorbe. Unii își cumpără biletul de ieșire cu certificate de CO2, dar asta nu poate fi o soluție de durată. Îmi amintește de practica medievală a comerțului cu indulgențe. Noi reducem emisiile procent cu procent, an de an și mai rapid decât stipulează protocolul climatic”.
Compania a anunțat în aprilie 2022 că a redus cu 70% amprenta de carbon pe angajat, comparativ cu 2004, și că obiectivul este să ajungă la zero emisii până în 2050.
Merck – neutralitatea climatică în 2040
În Raportul de sustenabilitate publicat pentru 2021/2022, compania multinațională Merck listează tot felul de proiecte și rezultatele lor, grupate pe cele trei axe principale – de mediu, economice și sociale. Printre țintele în domeniul mediului înconjurător se află: reducerea cu 46% a emisiilor de gaz de seră din sectorul operațional până în 2030, comparativ cu 2019; zero emisii de dioxid de carbon până în 2025; achiziția de 100% de energie verde până în 2025.
Între proiectele în desfășurare sau care au deja efecte se află extinderea uzinei de epurare a apei de la Darmstadt și adăugarea unei a 4-a etape de epurare; în plus, reducerea impactului deșeurilor din producție cu 5% până în 2025 și favorizarea transportului naval în detrimentul celui aerian, pentru că reducerea produselor transportate cu avionul cu 10% înseamnă economii de 10.000 de tone metrice de CO2. În 2021, Merck a economisit 1.700 de tone metrice de CO2 echivalent la sediul global din Darmstadt prin modernizarea sistemelor de încălzire, ventilație și iluminat. Pentru o mobilitate mai verde, compania înnoiește parcul auto și oferă stimulente angajaților pentru mobilitate verde. În 2021, compania a lansat noi indici pentru a putea evalua eficiența proiectelor de economisire a energiei și apei, precum indicele de intensitate a folosirii apei. Compania și-a propus ca până în 2040 să obțină neutralitatea climatică pe întregul lanț de valoare.
Sanofi – neutralitatea emisiilor până în 2030
Compania multinațională Sanofi s-a alăturat în noiembrie 2021 misiunii PlanetZ, angajamentul global către emisii zero de carbon până în 2050. Sanofi a anunțat că urmărește trei scopuri de sustenabilitate – neutralitatea emisiilor până în 2030, limitarea amprentei de mediu, adoptarea unor soluții de economie circulară și îmbunătățirea profilului de mediu al produselor.
Unul dintre proiecte, care va fi derulat în vestul Europei, se referă la reciclarea apelor reziduale, cu economii de apă care pot ajunge, în total, la 220 de milioane de litri. Un alt proiect, care va fi dezvoltat în Vietnam, își propune să elimine 2,3 mii de tone de dioxid de carbon/an, dar și să scadă costurile de achiziție prin producția de biomasă din orez. Un al treilea proiect, care va fi derulat în Irlanda, are scopul de a reduce deșeurile de plastic prin educație.
Citat:
La nivel de grup, inclusiv în România, compania și-a stabilit obiectivul de a deveni neutră din punct de vedere al amprentei de carbon până în 2030.
Simona Cocoș, director general Zentiva pentru România și Republica Moldova