Într-o lume în care tehnologia se dezvoltă cu viteză, sistemul medical trebuie să țină pasul. Pentru că România și pacienții săi merită îngrijire și tratament la standard internațional, dar la ei acasă, sub mâinile instruite ale medicilor români, în spitalele din țară. Prin investiții de 200 de milioane de euro în ultimii 10 ani, Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA și-a luat angajamentul de a fi pionier în educarea continuă a cadrelor medicale.
Azi, REGINA MARIA are două centre performante cu tehnologie de vârf și simulatoare, unde chirurgi și asistenți învață medicina prezentului și viitorului. „Știm astăzi că tehnologia medicală domină diagnosticul și terapia. Știm, de asemenea, că nevoia de instruire este întotdeauna actuală, permanentă, dar, pentru tehnologiile medicale actuale care sunt în practica noastră, instruirea specifică este una particulară și devine esențială”, spune prof. dr. Cătălin Copăescu, directorul medical al Ponderas Academic Hospital.
„Deșertificarea medicală” și exodul cadrelor medicale nu pot fi oprite doar prin salarii mai mari, ci prin respect, formare continuă, accent pe practică, acces la informații și tehnologie modernă. Iar nevoia de cadre medicale în România este uriașă: ne lipsesc aproximativ 50.000 de asistenți medicali în sistemul privat și cel public, deopotrivă. Domeniul medical e pe locul doi în topul joburilor de viitor din România, cu aproape 193.000 de poziții deschise în următorii ani.
Surgical Training Institute – Hubul viitorului pentru chirurgi
Prof. dr. Cătălin Copăescu conduce o echipă de traineri care inițiază tinerii chirurgi în tainele tehnologiei moderne, în cadrul Surgical Training Institute (STI). „Universitățile ne pregătesc ca medici, ne orientează profesional, însă fără a aprofunda în ceea ce privește experiența, practica medicală, utilizarea tehnologiilor care sunt într-o continuă dezvoltare”, declară prof. dr. Cătălin Copăescu. Aici intervine Surgical Training Institute. O echipă de chirurgi îi inițiază pe colegii lor mai tineri în tainele chirurgiei minim invazive, să mânuiască atent și sigur tehnologia modernă, care folosește roboți pentru intervenții și face recuperarea pacienților mai rapidă.
STI este singurul centru privat de instruire din Europa de Est. Activitatea practică se desfășoară într-o sală cu nouă mese de operație, dotate cu aparate de anestezie și sisteme care încă nu există în multe spitale din România. La Surgical Training Institute, peste 20 de programe educaționale se adresează anual chirurgilor din mai multe ramuri medicale: chirurgie generală, chirurgie ginecologică, chirurgie toracică, chirurgie oncologică, gastroenterologie, ORL și anestezie. Cursanții încep gradual, cu manevre simple, sub ochii atenți ai mentorilor, mai întâi experimentând pe modele uscate, apoi pe piese anatomice, iar la final pe un model animal. După trei zile de training, chirurgii dau teste specifice pentru evaluarea nivelului la care și-au îmbunătățit experiența.
„Altfel, am fi cu toții utilizatori ai unor tehnologii pentru care ne instruim în străinătate, acolo unde ne întâlnim și pacienții. De ce n-am putea noi să organizăm în România un astfel de cadru de instruire în care medicii să dobândească experiența necesară și să practice în spitalele din țară? Viziunea noastră este să putem să pregătim tot mai mulți medici astfel încât ei să poată oferi nivelul de performanță pe care ni-l dorim, pe care și-l doresc pacienții noștri în România”, subliniază prof. dr. Cătălin Copăescu.
Formarea continuă pentru cadrele medicale înseamnă o șansă la tratament după norme internaționale. Însă indiferent de cât de performantă ar fi tehnologia, secretul unei operații constă în deciziile luate de medici, mâinile sigure ale chirurgilor care au făcut din salvarea și îngrijirea pacienților o misiune.
Academia asistenților medicali ai viitorului
Prin Academia Europeană pentru Asistenți Medicali, Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA vrea să readucă statutul asistentului medical din România acolo unde merită și unde a fost cândva, de pilon respectat și esențial în procesul de îngrijire a pacienților. „Efortul nostru continuu a fost acela de a aduce standarde din afară și de a fi un pic înaintea timpurilor”, explică Dan Cârciumaru, managerul de Programe Educaționale al Academiei Europene pentru Asistenți Medicali. Instituția oferă cursanților un program universitar de 3 ani, creat la inițiativa Rețelei de Sănătate REGINA MARIA, cu accent pe practică, învățare accelerată, oferind o diplomă recunoscută internațional și posibilitatea dezvoltării unei cariere în cadrul Rețelei, precum și cursuri pentru asistenți medicali.
La întrebarea de ce e necesară o academie pentru asistenți, răspunsul este simplu. Pentru că pacientul are cel mai îndelungat contact cu asistentul medical, care se ocupă nu doar de bunăstarea și însănătoșirea sa, ci și de însoțirea și încurajarea lui în procesul de vindecare fizică, sufletească și psihică.
„Meseria de asistent medical este acum altceva decât era în urmă cu 20 de ani, iar cu siguranță abilitățile, competențele și atitudinile care vor face asistentul medical al viitorului necesită un alt tip de orientare, o deschidere mai mare către tehnologie, către zona psihologică din interacțiunea cu oamenii”, subliniază Dan Cârciumaru. Îngrijirea unui pacient înseamnă mai mult decât acordarea unui tratament, înseamnă a-i fi alături, a-i arăta empatie, a comunica și a-i explica. Iar Academia Europeană pentru Asistenți Medicali și-a îndreptat privirea și curriculumul și în această direcție, a comportamentului și atitudinii față de pacienți.
Educație prin simulatoare și scenarii
Procesul de educație în cadrul Academiei pornește de la o bază teoretică bine pusă la punct, peste care se așterne experiența dobândită prin scenarii și lucrul pe simulatoare. REGINA MARIA a investit în manechine umanoide robotice, cu ajutorul cărora cursanții trec prin toate procedurile și situațiile pe care le pot întâlni în spitale.
„În primul rând, vorbim de partea de recoltare a analizelor, de modul în care se efectuează un EKG corect, cum se montează o sondă urinară, cum se administrează medicația. Avem și medicație simulată, astfel încât să știe concentrații, diluții, să fie pregătiți cu adevărat”, povestește Cătălina Ciobanu, senior asistent în cadrul secției de terapie intensivă și anestezie a Maternității Băneasa, dar și senior trainer în Academie.
Principalele simulatoare care îi uimesc pe studenți și cursanți sunt Apollo și Paul. Paul este un manechin ce simulează un bebeluș prematur de 27 de săptămâni pe care cursanții au ocazia de a lucra pe bază de scenariu. Bebelușul e conectat la un laptop prin care se poate simula orice patologie întâlnită în secțiile de terapie intensivă. Apollo este un simulator performant care tremură când are convulsii, clipește, iar pieptul i se mișcă la fiecare răsuflare. Cursanții sunt învățați să dozeze medicația, să intervină rapid și să modifice parametrii astfel încât să simuleze orice scenariu care ar trebui rezolvat de urgență într-o secție de terapie intensivă de spital. „Este foarte important să ai acces la training, la partea practică, nu doar la partea teoretică, pentru a putea fi cât mai bun în ceea ce faci în spital, indiferent de secție. Trebuie să fim conștienți că viața unui om se află în mâinile noastre și nu ne permitem să greșim”, subliniază Cătălina Ciobanu. Pentru a putea participa la cursurile Academiei, REGINA MARIA oferă suport financiar prin burse sau job part-time, astfel încât tot mai mulți tineri să poată avea parte de învățare experiențială, la ei în țară, o pregătire ca afară și oportunități care să le permită să rămână acasă și să vindece pacienți, cu profesionalism și blândețe.
Citat:
Viziunea noastră este să putem să pregătim tot mai mulți medici astfel încât ei să poată oferi nivelul de performanță pe care ni-l dorim, pe care și-l doresc pacienții noștri în România.
Prof. dr. Cătălin Copăescu, director medical Ponderas Academic Hospital