Produsele agricole româneşti reuşesc în sfârşit în ultimii ani să ajungă în rafturile marilor magazine. Asta se întâmplă şi cu sprijin guvernamental, dar şi prin proiecte private, cum este cel prin care Penny şi-a propus ca anul acesta peste jumătate dintre produsele pe care le vinde să facă parte din categoria TripluRO. Deja retailerul are pusă la punct o reţea de peste 600 de furnizori locali, al căror număr crește constant.
Daniel Gross, CEO Penny: ”TripluRO înseamnă că un produs, ca să îl putem valida că e românesc trebuie să aibă ingredientul principal din România, iar procesarea intermediară şi amabalarea finală să fie facută tot în România.”
Nu a fost o iniţiativă uşor de abordat, pentru că a adus multe provocări atunci când a început să fie aplicată. TripluRO a fost lansat acum 3 ani, iar acum sunt deja peste 800 de produse comercializate sub această umbrelă. E un concept mai larg decât pare la prima vedere, căci include întreg lanţul, de la producător, la industrie, la alegerea ingredientelor şi până la depozitare, Motiv pentru care retailerul, împreună cu Academia de Studii Economice a lansat iniţiativa „100 de idei de business pentru România”, un proiect în care au fost analizate oportunităţi de dezvoltare a unor afaceri locale care ar putea să ajungă să livreze produse ce se aliniază conceptului de TripluRO. A fost întocmită, de asemenea, o listă cu 200 de produse solicitate în mod frecvent de clienții români, dar care încă nu pot fi realizate integral în România, listă pe care se află o gamă largă de poziţii, de la alimente la produse de curăţenie.
Avantajele sistemului TripluRO nu sunt legate doar de producţie în sine. Consumatorul român primeşte produse mai proaspete, căci marfa nu mai e transportată dintr-o parte în alta a planetei, în timp ce amprenta de carbon se reduce odată cu reducerea traficului. În plus, sistemul ajută şi la scăderea deficitului balanţei comerciale a României. Echipa Academiei de Studii Economice a ajuns la concluzia că o strategie națională coerentă poate duce la acoperirea aproape completă a deficitului comercial provocat de alimentele procesate, dar și de unele categorii de bunuri de consum. Sunt câteva zeci de propuneri concrete rezultate în urma discuţiilor, separate pe fiecare categorie de produse în parte. Spre exemplu, în cazul lactatelor se propune, printre altele, încurajarea vânzării de către micii producători ai produselor direct către unităţile de retail, în condiţiile în care aceştia s-au plâns în repetate rânduri că preţul primit de la cei care colectează e prea mic ca să fie acceptabil. În ceea ce priveşte industria cosmetică, o măsură considerată utilă este reintroducerea în școlile tehnice a specializărilor în domeniul chimic.
- Retailerul a lansat „100 de idei de business pentru România”, în parteneriat cu Academia de Studii Economice
- Balanța comercială a României, pentru produse agroalimentare procesate, a atins 4,6 mld. euro în anul 2022
- Carnea de porc contribuie cu un deficit de 830 milioane de euro la deficitul României.