Criza din energie a făcut ca nevoia de măsuri pentru tranziția energetică să devină urgentă. Și eficientizarea trebuie să se producă pe fiecare palier, de la consumatorul casnic, la cei industriali. În cazul locuinţelor, doar prin câteva obiceiuri simple ne putem reduce facturile cu câteva sute de lei.
În schimb, în cazul magazinelor, în special al celor alimentare, proiectarea şi amenajarea sunt esențiale pentru atingerea unui echilibru între servicii și eficiența energetică. PENNY a început procesul de remodelare pentru toate magazinele pe care le deţine înainte de criza din energie. Unităţile sunt transformate în locaţii eficiente, prin fluxuri operaţionale şi de lucru identice. Mai mult, în cazul aprovizionării, transporturile se fac la capacitate de peste 95%, pentru a reduce numărul curselor, dar și optimizarea rutelor de transport prin numărul de kilometri parcurși, implicit consumul de combustibil – peste 70% din flotă fiind euro 6.
Retailerul este primul din România care obţine certificare internațională ISO 50001 pentru eficiența politicilor energetice, ceea ce înseamnă printre altele iluminat cu LED-uri şi uşi pentru vitrinele frigorifice, astfel încât să nu consume mai mult decât este necesar. De asemenea, combustibilii fosili au fost înlocuiţi, consumul de electricitate e permanent monitorizat de la distanţă, iar sistemele frigorifice sunt înlocuite permanent cu refrigeranți care au potențial de încălzire globală cât mai redus. PENNY investește în refrigeranți naturali și dorește să-i facă noul standard, astfel că există un proces continuu de optimizare al acestora. În general, consumul de energie pentru frigiderele, congelatoarele și sistemele de încălzire și răcire ale spațiilor de alimentație publică este ridicat și costă mult, dar prin eficientizare şi costurile, şi consumul pot fi reduse semnificativ.
Una dintre clădirile companiei, centrul logistic de la Filiași, județul Dolj, a fost desemnată cea mai sustenabilă clădire din lume, menită să aducă şi creşterea confortului clienţilor şi angajaţilor, să reducă amprenta de carbon şi consumul de resurse, dar şi să protejeze biodiversitatea şi fauna locală.
60 dintre magazine, precum și cele 4 centre logistice, au panouri fotovoltaice, iar investiţiile vor continua. Dezvoltări similare au loc şi în domeniul rezidenţial, pentru că la nivel european e în plină desfăşurare aşa numitul Val al Renovării, care presupune izolarea clădilor publice și de locuințe, înverzirea acoperișurilor; instalarea de puncte de încărcare pentru vehicule electrice şi încălzirea și răcirea clădilor cu ajutorul resurselor regenerabile. Recent au fost semnate alte 6 noi proiecte de finanţare, a căror valoare se apropie de 700 de milioane de lei, pentru refacerea mai multor spitale şi biblioteci din ţară. La momentul la care a fost demarat Valul Renovării, doar 3% dintre clădirile din Uniunea Europeană îndeplineau standardele de eficienţă energetică.
Magazinele au fost remodelate pentru a deveni mai eficiente energetic
60 dintre magazine și cele 4 centre logistice au panouri fotovoltaice