Dow Jones Sustainability Index (DJSI) este un indice global folosit pentru măsurarea performanței în sustenabilitate. România nu are nicio companie autohtonă prezentă în DJSI, chiar dacă firme mari din energie, precum Engie, Enel sau E.ON, se află listate și sunt prezente cu filiale și la noi.
Indicele sustenabilității Dow Jones, deținut de FTSE Group, măsoară performanța în materie de sustenabilitate a companiilor de top pe baza analizei aspectelor de mediu, sociale și economice. DJSI cuprinde zece indici diferiți pentru măsurarea performanței companiilor, iar fiecare dintre acești indici ține cont de mai multe criterii. Primul criteriu, denumit „dimensiunea economică”, reprezintă aproximativ 50% din modul în care o firmă este evaluată în raport cu alți candidați și măsoară situația economică a unei organizații. Alte criterii analizează mediul (20%), aspectele sociale (20%) și guvernanța (10%). DJSI folosește date provenite din diferite surse, inclusiv institute de cercetare și alți furnizori de indici. Sunt evaluate în total 10.000 de companii, însă intră în clasament doar primele 10% cele mai performante companii în domeniul sustenabilității.
Un index de prestigiu
DJSI informează investitorii și clienții cu privire la performanța firmelor care își îndeplinesc în prezent standardele de sustenabilitate. Dow Jones Sustainability Index este unul dintre numeroșii indici utilizați de investitorii profesioniști, ca măsură a performanțelor companiilor în viitor. În contextul perturbărilor sociale, de mediu și financiare, se acordă mai multă atenție politicilor privind responsabilitatea socială a companiilor (CSR), iar criteriile de referință în materie de durabilitate s-au înmulțit. Multe firme alocă resurse considerabile pentru a spori vizibilitatea activităților lor de responsabilitate socială și pentru a-și maximiza șansele de a fi incluse în indici de sustenabilitate importanți. Potrivit unui articol din Harvard Business Review, dintre cele mai mari 250 de companii din lume, 92% au elaborat un raport CSR în 2015, față de 64% în 2005. Mai mult, se estimează că aceste companii cheltuiesc aproximativ 20 de miliarde de dolari pe an pentru activități legate de CSR.
Dar are un efect direct asupra unei afaceri prezența în acest clasament de prestigiu? Cercetările au arătat că adăugarea, prezența continuă sau eliminarea din DJSI a unei companii au avut un impact redus asupra prețului acțiunilor la bursă și asupra volumului de tranzacționare, în comparație cu alte companii din același sector, cu o rentabilitate similară. Deci, din punct de vedere al atragerii de investiții pe termen scurt și mediu, prezența în Dow Jones Sustainability Index are o importanță relativ mică. Totuși, o companie care se află în acest clasament atrage mai multă atenție din partea analiștilor financiari, motiv pentru care se scriu mai multe rapoarte financiare despre ele. Acest lucru duce, de asemenea, la o creștere a procentului de acțiuni deținute de investitorii pe termen lung, ceea ce arată că investitorii profesioniști acordă din ce în ce mai multă atenție companiilor care pun în prim-plan activitățile CSR. Potrivit Institutului CFA (2017), 78% dintre analiști iau în considerare performanțele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) atunci când iau decizia de a investi pe termen lung într-o companie. Prin urmare, în funcție de prioritățile unei firme, costul activităților CSR ar putea aduce beneficii în ceea ce privește vizibilitatea businessului.
Nu este un indice perfect
Există multe provocări în ceea ce privește utilizarea DJSI. În primul rând, indicele ia în calcul doar societăți cotate la bursă, ceea ce înseamnă că întreprinderile mici ori cele familiale nu sunt incluse. De asemenea, țările emergente sunt adesea omise, deoarece nu există suficiente date corect cuantificabile și verificabile de terțe părți. Din acest motiv, România nu are nicio companie autohtonă prezentă în DJSI, chiar dacă firme mari, precum Engie, Enel, E.ON ori GSK, se află listate și sunt prezente cu filiale și la noi. În plus, nu există nicio defalcare a modului în care s-a obținut punctajul fiecărui indicator din cadrul unui indice, iar anumite evenimente pot conduce la modificarea scorului unei societăți în ambele direcții. De exemplu, o companie poate raporta un incident de poluare cauzată de capacitățile de producție. Poluarea în cauză va duce la depunctarea ei cu privire la criteriile de mediu, dar, în același timp, ea va primi puncte în plus și își poate îmbunătăți indicele social dacă ia măsuri pentru soluționarea problemei.
În cele din urmă, există multe tipuri diferite de companii incluse într-un singur indice. Acest lucru ar putea însemna că nu sunt suficiente date pentru un indice specific, care să măsoare cu precizie societățile, unele față de altele.
Cifra:
20 de miliarde de dolari sunt cheltuite anual de marile corporații, pentru acțiuni CSR.