Cea mai mare parte a companiilor petroliere globale au trecut la surse de energie cu emisii reduse de carbon, cum ar fi gazele naturale, hidrogenul albastru și biocombustibilii. Specialiștii spun că trecerea de la petrol la gaz ar duce la mai puține emisii de gaze cu efect de seră și la o mai mare eficiență, în timp ce biocombustibilii ridică probleme în privința biodiversității.
Unele companii petroliere folosesc deja captarea și stocarea carbonului pentru recuperarea îmbunătățită a petrolului, transformă gazele naturale în hidrogen și captează CO2 eliberat, pentru a produce un combustibil valoros care ar putea fi utilizat pentru încălzirea locuințelor, în industrie, dar și în sectorul naval și aviatic. Alte companii petroliere fac tranziția către energia regenerabilă și tehnologiile conexe, cum ar fi energia solară, cea eoliană, vehiculele electrice și hidrogenul verde. În condițiile preocupării crescute pentru reducerea emisiilor, viitorul mobilității va consta într-un mix de soluții
tradiționale, electrice și pe bază de gaze naturale. De asemenea, biocarburanții vor avea un rol din ce în ce mai important, iar dezvoltarea de noi alternative are loc în paralel cu creșterea cererii pentru acestea.
„Din luna iulie a acestui an producem, la Petrobrazi, combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), prin coprocesarea uleiului de rapiță produs pe piața locală, iar acesta este doar un prim pas. Avem în vedere extinderea capacităților de producție în viitor pentru a realiza combustibili sustenabili avansați, obținuți dintr-o gamă variată de materii prime reziduale, cum ar fi uleiul alimentar uzat”, detaliază Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea de Rafinare și Marketing.
Acesta spune că producția de SAF face parte din obiectivele strategice ale companiei și va deveni principala alternativă pentru atingerea obiectivelor climatice din industria aviatică. Petrobrazi este prima rafinărie certificată ISCC din țară care produce SAF și ulei vegetal hidrotratat (HVO) prin coprocesarea materiilor prime de natură biologică. Combustibilul sustenabil produs aici pentru zborurile comerciale va contribui la reducerea cu aproximativ 70% a emisiilor de CO2 față de combustibilul convențional.
Un alt obiectiv strategic este producția de bioetanol avansat (de generația a doua), ce va fi utilizat ca biocomponent pentru benzină, bioetanolulul putând servi ca materie primă și în alte procese petrochimice.
Obiectivul de zero emisii nete necesită oameni pregătiți
În același timp, compania Rompetrol (KMG International) consideră că pe măsură ce sectorul energetic trece de la surse convenționale la energie curată și regenerabilă, inginerii de proces, de exemplu, vor avea noi responsabilități în zona de instalații de captare, utilizare și stocare a carbonului. Obiectivul de zero emisii nete depinde de cât de bine gestionează toți actorii aceste transformări esențiale.
„În mod tradițional, noi, Rompetrol, am dezvoltat parteneriate cu universități și licee pentru a investi în tineri talentați care să devină angajații noștri. Avem de 20 de ani programe de internship, am acordat burse, însă acum provocarea vine din accelerarea contribuției la transformarea pieței și a forței de muncă pentru a fi pregătită profesional să gestioneze obiectivul Net 0”, explică Iskander Abdibaitov, Chief Officier Corporate Development Rompetrol din cadrul KMG International.
În cele din urmă, sustenabilitatea în acest sector înseamnă energie sigură și accesibilă consumatorilor, cu impact redus asupra mediului înconjurător și comunității. Cercetarea și inovarea au contribuit și vor contribui în mod semnificativ la dezvoltarea tehnologiilor de tranziție, pentru optimizarea costurilor și stimularea producției de combustibili sustenabili. În acest moment, inovația se obține prin investiții și colaborarea companiilor cu start-upuri, parteneri industriali, centre de cercetare, universități și guverne. Pentru că doar prin eforturi consolidate în jurul cercetării și dezvoltării vom putea răspunde rapid prin acțiuni de combatere a efectelor negative provocate de criza climatică.